vestnik

Daljše delo v Carthagu, delavci nejevoljni

Janko Votek, 14. 2. 2019
Aleš Cipot
Direktorica Sandra Županec 
Aktualno

Izredna rast naročil od proizvajalca avtodomov zahtevala enourno podaljšanje delovnega časa. Sto delavcev odšlo, nadomestili so jih z novimi, a produktivnost naj bi bila načeta. 

Izredna rast naročil je v Carthagu, proizvajalcu avtodomov iz Odrancev, zahtevala podaljšanje delovnega časa zaposlenih, in sicer za eno uro, z osmih na devet ur. Enourno podaljšanje delovnega časa je dodatna obremenitev zaposlenih, ki se je vodstvo podjetja zaveda, zato, kot poudarjajo, je njihov cilj, da zaposlenim kot družini prijazno podjetje zagotovijo tudi vnaprej opredeljene proste dneve.

1bdb5f96645896863c81a81b7644815a
Branko Žunec
Odranski Carthago je lani praznoval deset let - tempo dela je ob povpraševanju na tujih trgih precejšen.

Kako dolgo bo trajal ukrep podaljšanja delovnika, direktorica Sandra Županecni odgovorila.Nekoliko drugače je v primeru odreditve nadurnega dela. Če se to odredi in opravi, se izplača s 45-odstotnim dodatkom na osnovno urno postavko. To je prvi in edini neposredni odgovor na vprašanje, ki smo ga zastavili na osnovi informacij našega verodostojnega vira, da delavci takega tempa dela ne zmorejo več in zato tudi odhajajo. Deveturni delovnik je sicer posledica kompromisa. Prvoten predlog je namreč bil prehod na deseturni delovnik, v kar pa zaposleni niso privolili. A problem, ki se v podjetju Carthago vleče že desetletje in se ga še vedno niso otresli, je priprava proizvodnje. Pri proizvodnih trakovih ni težav, ves čas pa je problem oskrba trakov z vsemi komponentami za dokončanje avtodoma.

Dvomljiva smiselnost ukrepa

Za Carthago je značilno, da se ob vsakem povečanem naročilu kopiči nedokončana proizvodnja na dvorišču. V preteklosti so to reševali z vračanjem vozil v proizvodnjo in pozneje vgrajevali manjkajoče dele. Zaradi povečanega obsega proizvodnje zdaj to ni mogoče, zato te posle opravlja "specializirana ekipa". Ker delavci v preteklosti za to delo niso bili plačani, je po naših informacijah že nastal hud konflikt s poslovodstvom. Naš vir zagotavlja, da je ukrep podaljšanja delovnega časa povsem nepotreben, dokler priprava dela in nabavna služba ne bosta delovali, kot bi morali. Posledica tega je več nezadovoljnih delavcev, ki imajo občutek, da jih zavestno izigravajo. Tudi dviga plač delavci ne vidijo kot velikega posluha zanje, ampak kot posledico dejstva, da se je v začetku leta dvignila minimalna plača in je bilo treba prilagoditi tudi plače zaposlenih, ki ne prejemajo minimalnih, sicer bi se porušila medsebojna razmerja.

Prvi predlog je bil prehod na deseturni delovnik, a zaposleni niso privolili


Naš vir ne zanika, da ima podjetje stimulativno naravnan model nagrajevanja. Problem je, da večine pogojev za dodatke ne morejo izpolniti, in to zato, ker se pojavljajo zastoji iz že omenjenega razloga. Posledica tega je vse večja fluktuacija proizvodnih delavcev, predvsem tistih z več izkušnjami. Po naših podatkih je podjetje zapustilo nekaj čez sto delavcev, nadomestili pa so jih s 120 novimi. Predvsem za nadomeščanje tistih, ki so odšli, le del pa je zaposlenih zaradi povečanih potreb v proizvodnji. S hitrim nadomeščanjem delavcev z novimi pa naj bi bila zdaj načeta tudi produktivnost v proizvodnji.


Znotraj podjetja je tudi jasno, kje se zatika. Niso problematični delavci ali delovodje. Problem je na najvišji ravni in v vztrajanju pri tem človeku že od začetka na ravni koncerna. Razlika je le ta, da so na začetku podjetje zapuščali domači inženirji z znanjem vodenja in organizacije industrijske proizvodnje, zdaj pa odhajajo delavci. Razlika med krizo in konfliktom pred nekaj leti in zdaj je velika. Takrat so lastniki storili vse, da se delavci niso organizirali v sindikat, zdaj pa je čas, ko se bodo s sindikatom morali sprijazniti, čeprav se mu še vedno zelo upirajo, smo izvedeli.

Višje plače in trinajsta plača

Carthago je tudi lansko pomursko podjetje leta po Vestnikovem izboru, lani je praznovalo deseto obletnico zagona proizvodnje v Odrancih. Svojo proizvodnjo avtodomov v celoti izvozi. Kot proizvajalec avtodomov, ki ga kriza ni prizadela, dosega stalno letno rast obsega proizvodnje in zato tudi stalno vlaga v širitev proizvodnih zmogljivosti.
Vse to je posledica, kot je poudarila direktorica, vrhunskih avtodomov, ki dobivajo najvišja priznanja na specializiranih sejmih tovrstne opreme. "Letos je bil hit sejma v Stuttgartu malibu van, ki je bil zmagovalec svoje kategorije. Zato podjetje še naprej načrtuje rast v Odrancih in odpiranje delovnih mest. Ob tem skrbi, da se razvija kot sodoben delodajalec." To je argumentirala z dvigom osnovne izhodiščne plače za šest odstotkov in izplačilom 13. plače v višini nekaj čez 1600 evrov.