vestnik

Deset priporočil, kako preprečiti črn scenarij zaradi koronavirusa

D. N., 22. 3. 2020
Niko Časar
koronavirus, zdravstvo, epidemija
Aktualno

V želji, da bi se čim več ljudi izognilo okužbi z novim koronavirusom ter da nas ne bi doletel podoben črn scenarij, kot smo mu priča v Italiji, je zdravnik Darko Siuka s Kliničnega oddelka za gastroenterologijo Interne klinike ljubljanskega Univerzitetnega kliničnega centra zapisal deset enostavnih napotkov in korakov. Skupaj s stanovskim kolegom Maticem Koželjem opozarjata tudi, da je ena ključnih rešitev pri zaustavitvi epidemije ravno nošenje zaščitnih mask v javnosti.

Zdravnik Darko Siuka je priporočila napisal v želji, da bi čim širšo javnost opolnomočil o tem, kako lahko znižajo tveganje okužbe z novim koronavirusom. Katerih deset napotkov priporoča?  

Samoizolacija starejših od 70 let

Tuje študije so pokazale, da je smrtnost obolelih, ki so starejši od 80 let, do 14,8-odstotna, v starosti med 70 in 80 let pa 8-odstotna. Posameznikom zato svetuje, naj bodo disciplinirani in naj se ne počutijo vsemogočne. "Prosite mlajše, naj vam dostavljajo hrano. Zanje ste skrbeli vse življenje, sedaj je na njih, da vam to povrnejo," je še zapisal in dodal, da je izolacija pomembna tudi za starejše dolgoletne kronične bolnike. 

Izogibanje množicam

Priporočeno razdaljo bi morali podvojiti ali potrojiti, saj je kihanje, kot pravi Siuka, majhna eksplozija. Mikrokapljice se namreč ob kihanju v trenutku raznesejo do 8 metrov. Kot primer navaja, da bi se na zabavi, kjer se zbere 21 ljudi, v treh urah vsi okužili. Kot še pravi, so vsi ljudje potencialno okuženi. Številna poročila iz tujine ali tako imenovani case reporti dokazujejo, da asimptomatski bolniki, torej tisti posamezniki brez težav, lahko kužni. "Vsak posameznik je, preden zboli s tipično sliko, lahko kužen že dva dni pred nastopom klinične slike," je zapisal. 

murska-sobota, koronavirus, simbolne
Jure Zauneker
Ostanite v samoizolaciji.

Uporaba zaščitnih mask

Nošenje navadnih ali navadnih kirurških mask ne pomeni popolne zaščite. Pomeni pa, da če bi v javnosti zaprtega tipa,kot so trgovine, pošte, banke in podobno, nosili maske vsi, bi bila zaščita pred prenosom visoka. Zakaj? Nošenje mask je v prvi vrsti potrebno zaradi zaščite drugih, ker smo lahko asimptomatski prenašalci (virus prenašamo, ne kažemo pa bolezenskih znakov), po drugi strani pa maska ščiti posameznika, ki jo nosi, pred okužbo v približno petdesetih odstotkih. Ker mask ni dovolj, priporoča ljudem, naj so kreativni in naj zašijejo maske zase in za druge. "Vzemite gosto bombažno tkanino, prepognite jo na tri sloje in zlikajte. Obšijte robove in prišijte vrvice," svetuje in dodaja, da lahko maske dnevno operemo na visoki temperaturi, lahko jih tudi prekuhamo, vendar moramo pri tem paziti, da nečista maska ne postane nevarna za prenos virusa z nje. Po obisku trgovine jo skrbno pospravimo, nato pa čim prej toplotno obdelajmo (peremo na visoki temperaturi ali prekuhavamo). Pri tem moramo paziti, da ne prijemamo ostalih kuhinjskih površin ali površin v kopalnici, da s tem ne tvegamo prenosa. Ko bo mask za enkratno uporabo za vse ljudi dovolj, jih bomo lahko enostavno po uporabi zavrgli. Splošna uporaba mask sicer še ni predpisana, vendar Siuka skupaj s stanovskim kolegom Maticem Koželjem k temu poziva. "Nošenje mask naj bo del osebne kulture, saj lahko tako preprečimo širjenje virusa, ki je lahko usoden za ranljive skupine," še opozarjata.  Predstavljajte si, nekdo bo iz trgovine nevede prinesel virus domov, kjer bo ogrozil vse, s katerimi živi.

zdravstvo, koronavirus, termometer, zaščitna maska
Niko Časar
Uporaba zaščitnih mask pomeni visoko stopnjo zaščite.

Higiena rok 

Znano je, da koronavirus preživi na površinah tudi do nekaj dni. Na kartonu ostane nevaren do osem ur, na jekleni pločevini do dva dni, zato je umivanje rok z milom in nato razkuževanje z razkužilom tako zelo pomembno. Z nečistimi rokami se ne smemo dotikati obraza, predvsem oči, ust ter nosne votline. Pomembno je tudi, da si roke umijemo in razkužimo pred namestitvijo maske in po njeni odstranitvi. 

koronavirus, zdravstvo, epidemija
Niko Časar
Umivanje rok z milom in toplo vodo je zelo pomembno.

Zaloga hrane

V trgovino se odpravite z natančnim seznamom izdelkov, ki jih potrebujete. Če ste starejši od 70 let ali spadate med ranljive skupine, se nakupov in skupnih prostorov izogibajte. Za nakup prosite mlajše ali pa uporabite spletni nakup. "Nakupe opravite z masko in rokavicami, med nakupom si maske ne popravljajte. Kupujte konzervirano hrano, ki ima dolg rok trajanja ter suha osnovna živila, kot so moka, riž, testenine, sol, sladkor, suho sadje," priporoča Siuka. 

Priprava hrane 

Pripravite si toliko hrane, kolikor je porabite. Pripravljajte jedi iz osnovnih živil. 

trgovine, police, koronavirus
Vestnik.si
Kupujte suha osnovna živila.

Uživanje vitaminov in mineralov

Zdravnik priporoča jemanje vitamina D, ker znižuje število receptorjev na površju pljučnih celic, preko katerih virus vstopi v samo celico. Prav tako vpliva na višjo koncentracijo surfaktanta, snovi, ki z notranje strani obdaja pljučne mešičke ter pozitivno vpliva na imunski sistem. V zimskih mesecih ima skoraj večina ljudi pomanjkanje vitamina D, zlasti so ogroženi starejši, moški ter sladkorni in drugi kronični bolniki. Poleg vitamina D in preostalih mikrohranil so pomembne zaloge vitamina C, med minerali pa cinka in selena, ki sta koencima številnih encimov imunskega sistema.

Spremljanje medijev  

Ker se ukrepi spreminjajo skorajda iz ure v uro, je treba biti na tekočem s sprejetimi ukrepi. Siuka svetuje, naj ohranimo zdravo pamet ter naj se zgledujemo po dobrih praksah. "Kitajska je bila idealen zgled, kako se lahko smrtno nevarna bolezen izkorenini v kratkem času le, če se postavi interese družbe pred interese posameznika." 

Psihično zdravje 

Nevarnost, ki nam grozi, je treba sprejeti in se nanjo dobro pripraviti, saj je panika škodljiva in odraža nemoč. Za ohranjanje psihičnega zdravja sta zato priporočljiva medsebojni pogovor v ožji družini ter različne oblike komunikacije na daljavo.

Ostanimo ljudje

"Ostanite načelni in ohranjajte dosedanjo držo, ostanite ljudje. V paničnih situacijah se v ljudeh prebudi živalski nagon, ne pustite mu na plan. Ohranjajte spoštovanje in dostojanstvo drugih. Pomagajte starejšim, materam samohranilkam, socialno šibkim in vdovam," še ob koncu korakov svetuje zdravnik Darko Siuka.