vestnik

Pomurska avtocesta: Ekstremni nalivi so mine za voznike

Andrej Bedek, 19. 8. 2020
Nataša Juhnov/Vestnik.si
Dva odseka pomurske avtoceste v smeri Maribora sta še posebej v primežu meteornih voda: odsek Dragotinci in odsek pred izvozom Cerkvenjak.
Aktualno

Prometni strokovnjak Jože Škrilec je prepričan, da je bila napaka storjena že pri projektiranju in gradnji prometnice. Dars ob poplavljenem cestišču omeji dovoljeno hitrost vožnje na 60 km/h.

»Zaradi vode na cestišču je promet oviran na pomurski avtocesti med priključkoma Vučja vas in Sveti Jurij ob Ščavnici.« Tako se je nedavno glasilo opozorilo prometno-informacijskega centra. Zakaj prihaja do takih dogodkov na komaj 13 let stari pomurski avtocesti? Po odgovorih, ki so nam jih posredovali iz službe za odnose z javnostmi družbe za avtoceste (Dars), je glavni razlog za vodo na cestišču ta, da trasa avtoceste poteka večinoma v ravninskem delu z majhnimi prečnimi in vzdolžnimi nakloni. »Ko – sicer redko – pride do ekstremnih količin padavin, kot se je v prejšnjih dneh zgodilo v dveh primerih, ko je obakrat v zgolj dveh urah zapadlo preko 70 litrov na kvadratni meter, voda enostavno ne odteka tako hitro s cestišča, da bi omogočala vožnjo z dovoljenimi hitrostmi. Zato je treba omejiti hitrost vožnje. Takoj, ko deževje preneha, je tudi cesta zelo hitro brez ostankov vode.«

Screenshot_20200806-063216_Chrome
Vestnik.si
Obvestilo Prometno-informacijskega centra

Čeprav čistijo, se zalivanje nadaljuje
Dva odseka pomurske avtoceste v smeri Maribora sta še posebej v primežu meteornih voda: odsek Dragotinci in odsek pred izvozom Cerkvenjak. »Na obeh lokacijah so obsežni travniki in njive, ki so dvignjeni nad samo avtocesto. Nad prometnico so sicer speljani jarki in odtočni jaški, ki pa se ob teh ekstremnih količinah vode zelo hitro zapolnijo z zemljo, ki jo voda nanese z njiv, nato pa se ta voda nekako prebije na cestišče,« pojasnjujejo v Darsu.
Ob napovedanih večjih deževjih v Avtocestni bazi Murska Sobota zato okrepijo dežurne ekipe, ki potem neprestano pregledujejo stanje na obeh območjih avtoceste in v primeru poplavljenega vozišča aktivirajo signalne opozorilne table ter omejijo dovoljeno hitrost vožnje večinoma na 60 km/h. »Ko pa je lahko ogrožena varnost prometa, vzdrževalci nemudoma obvestijo pristojni regionalni nadzorni center Darsa, od koder nadzirajo in vodijo promet na pomurski avtocesti, in prometno-informacijski center, ki začne z obveščanjem po radiu in preko drugih komunikacijskih kanalov. Tako je bilo tudi prejšnji četrtek.« Dežurni vzdrževalci avtoceste tudi sproti čistijo morebiti zamašene odtočne kanale, če med nalivom na njih nanese zemljo in druge naplavine.
Čeprav po deževju jarke in odtočne kanale temeljito očistijo zemljine, delno so tudi že poglobili jarke, kjer je bilo mogoče, vsako leto prav tako redno čistijo jarke in mulde, to vseeno ne prepreči ponovne zamašitve ob zelo močni nevihti, so priznali pri Darsu. Ker pa zaledne površine nad avtocesto niso v njihovi lasti, vanje ne morejo posegati. Zato so enemu od svojih pogodbenih podjetij že naročili, naj najde sistemsko rešitev odvodnjavanja na teh dveh območjih oziroma odsekih pomurske avtoceste.

gančani, avtocesta, prometna-nesreča, dars
Nataša Juhnov
Darsovi uslužbenci se odpravijo na teren, če grozijo nalivi. Fotografija je simbolična.

Voznik lahko izgubi oblast
Avtocesta Cerkvenjak–Pince naj bi veljala za najsodobnejšo in najzmogljivejšo pomursko cesto, pravi diplomirani inženir prometa Jože Škrilec, na kateri pa se ne bi smelo dogajati, kar se je zgodilo pretekli četrtek. »Zaradi premajhnih vzdolžnih in prečnih naklonov cestišča se posledično ob močnejšem deževju zadržuje velika količina vode na vozišču. To udeležencem v cestnem prometu predstavlja veliko nevarnost. Glede na odgovore vzdrževalca in upravljalca avtoceste je očitno, da se pri projektiranju in gradnji temu ni posvečalo dovolj pozornosti, saj je na nekaterih odsekih vidno, da so poskušali z naknadnimi rešitvami odvajati vodo z vozišča, toda neuspešno.«
Voda, ki stoji na cestišču avtoceste, je lahko zelo nevarna, pove Škrilec, ki je tudi izvedenec za področje prometnih nesreč. »Zaradi velike količine meteornih voda, ki se zadržuje na vozišču, se naležna površina pnevmatike zmanjša. V najhujših primerih, ko pnevmatika ne uspe več izpodrivati odvečne vode in se ustvari tako imenovani vodni klin, izgubi stik z voziščem. Tako vozilo ni več vodljivo in voznik izgubi oblast nad njim.«
V primerih, ko je na vozišču večja količina meteorne vode, je za voznike osebnih avtomobilov izredno nevarna tudi vožnja mimo tovornih vozil, še posebej je vožnja v takih primerih nevarna za motoriste. Tovorna vozila izpod koles namreč izpodrivajo velike količine vode, ki zaliva avtomobile. Prehitevanje je zato v takih primerih, tudi že zaradi ozkih smernih vozišč na pomurski avtocesti, skrajno nevarno, sklene prometni strokovnjak.

Dve nesreči v 13 letih
V Darsovi službi za odnose z javnostmi so pojasnili, da je bilo od odprtja pomurske avtoceste leta 2008 in do 6. avgusta ekstremnih dogodkov na prometnici, povezanih z vodo, pet. Doslej sta se na lokacijah Dragotinci in Cerkvenjak zgodili dve prometni nesreči brez poškodovanih udeležencev, vendar z materialno škodo. Posledice pa so lahko hujše. Na štajerski avtocesti med Rogozo in Slivnico se je maja 2018 zgodila prometna nesreča, v kateri je umrla sopotnica v avtomobilu. Vozilo je zaradi stoječe vode zaneslo v ograjo in nato pred tovornjak, ki je vanj silovito trčil, zatem je vozilo oplazil tudi drugi avtomobil.