vestnik

(Matjaž Geder) Grafika ostaja ena od iskrenih človeških izpovedi

A. Nana Rituper Rodež, 30. 8. 2021
Arhiv Matjaž Geder
Monoprint Premonition Matjaža Gederja so izbrali za razstavo in uvrstili v elektronski katalog na 10. mednarodnem grafičnem trienalu v Bitoli.
Aktualno

Delo grafika Matjaža Gederja je bilo izbrano za razstavo 10. mednarodnega grafičnega trienala v Bitoli v Severni Makedoniji (ITG).

Geder je na javni razpis poslal dve svoji novejši grafiki Dež tablet in Premonition, strokovna žirija je med nekaj tisoč prejetimi grafikami iz vsega sveta za razstavo in katalog izbrala drugo in mu podelila certifikat za uspešno in izjemno delo. Grafiko Premonition so natisnili tudi v obsežnem elektronskem katalogu, kjer so predstavljena dela grafikov iz vsega sveta, nekaj avtorjev in del je tudi iz Slovenije. Gre za izjemno obsežen katalog, ki je hkrati tudi pregled svetovne sodobne grafike in vpogled v to, kaj se trenutno dogaja na področju grafike. Večinoma prevladujejo klasične grafične tehnike, nekaj je tudi sodobnih pristopov. Zaradi epidemičnih razmer kaže, da bo tokratna razstava prvič samo na spletu.

76e49221fcac630ac070d8e2f88ec076
Aleksandra Nana Rituper Rodež
Matjaž Geder iz Gornje Radgone dela kot likovni pedagog na Osnovni šoli II v Murski Soboti.

Delo monoprint Premonition oziroma Slutnja Matjaža Gederja je parafraza slike priznanega slovenskega slikarja Jožeta Tisnikarja Moj prijatelj iz leta 1974. Geder je v svoje delo vključil znamenito Tisnikarjevo vrano in dodal še nekaj svojih elementov. Kot je povedal, je prva matrica za to delo nastala že v letu 2017 na podlagi selfija z monografijo Jožeta Tisnikarja Svet obujenih mrtvecev. Grafični trienale v Bitoli je pred velikim razpotjem, je v uvodniku zapisal Vlado Goreski, grafik in umetniški vodja trienala.

Med drugim pravi, da je na eni strani svet, ki želi človeško življenje umestiti, stisniti in oblikovati v svet, obseden s tehnologijo, digitalno resničnostjo, umetno inteligenco, manipulacijami in lažnimi cvetličnimi raji, svetom psevdoprihodnosti, ki sije s prodano neresnično svetlobo kot luč nedosegljivega. Po drugi strani, pravi Goreski, pa je grafično ustvarjanje ena izmed človeških izpovedi iskrenosti, kratkega ljubezenskega odmeva, ki je v novem svetu preganjan, ignoriran in nepotreben. »Kljub vsemu še vedno obstaja, še vedno živi, ​​kot skriti begunec v tuji državi, v tujem lažnem prostoru, ustvarja ali ohranja spomine na obstoj pred zemeljskim življenjem.«

3ba79fe98fa40f8cd32c8858dc49d5c4
Matjaž Geder: Leti, monoprint, 2018.

Geder je sodeloval že na 9. ITG v Bitoli 2018, ko je tam gostoval v okviru izbora grafik stalne zbirke Valvasorjevih mednarodnih grafičnih dni na gradu Bogenšperk. Leta 2017 je bil s svojo grafiko nominiran za QSPA 2017, nagrado norveške kraljice Sonje. Naj še dodamo, da je Gederjeve grafike Mednarodni grafični likovni center iz Ljubljane uvrstil med dela desetih sodobnih slovenskih grafikov, ki bodo oktobra razstavljali na Kitajskem, v Čengduju, prestolnici pokrajine Sečuan, s katero je pobratena Ljubljana.