vestnik

Kmalu bo treba zamenjati obutev

Damjana Nemeš, 28. 10. 2020
Damjana Nemeš
Ob menjavi gum je nujno opraviti uravnoteženje oziroma centriranje, če želimo udobno vožnjo brez tresljajev.
Aktualno

Do koledarske zime nas ločita še slaba dva meseca, ponekod po državi pa so se v preteklem obdobju že pojavile zimske razmere. Prvi sneg je sporočil, da je čas za pripravo avtomobila za zimo. To pomeni, da je treba zamenjati letno tekočino za steklo z zimsko, preveriti metlice brisalcev, strokovnjaki naj bi preverili še hladilno tekočino, akumulator in ogrevalni sistem.

Najpomembneje pa je, da zamenjamo letne gume z zimskimi. Zimska oprema je obvezna med 15. novembrom in 15. marcem, vozniki pa morajo tudi zunaj tega obdobja upoštevati razmere na cesti ter vremenske razmere in temu primerno prilagoditi opremo svojega vozila. Če torej zapade sneg pred 15. novembrom in imamo na avtomobilu še letne gume, moramo imeti v vozilu snežne verige. Prav tako moramo imeti na vozilu zimsko opremo, če se zimske razmere pojavijo po 15. marcu.

Starejši avtomobil, cenejše gume 

Davorin Damiš, vodja poslovne enote (PE) Avto-moto zveze Slovenije (AMZS) Murska Sobota, je povedal, da je najbolje, če za menjavo gum poskrbi vulkanizer oziroma pooblaščena delavnica, saj imajo tam vso potrebno opremo za ustrezno namestitev. »Pri menjavi je pomembno, da se gume vsako leto uravnotežijo, saj tako ne bo prišlo do tresljajev in ne bodo nastajale nepotrebne poškodbe na avtomobilu, vožnja pa bo bolj udobna.« Vse gume, tako zimske kot letne, morajo imeti oznako M + S, pri zimskih je pomemben tudi profil, ki mora biti globok najmanj tri milimetre. »Vozniki morajo biti pri nakupu pozorni na ustrezno dimenzijo, hitrostni razred in nosilnost gume. Te so lahko različnih proizvajalcev, vendar morata biti na isti osi gumi enega proizvajalca,« je opozoril Damiš.

amzs, pnevmatike, verige, menjava-pnevmatik
Damjana Nemeš
Davorin Damiš, vodja PE AMZS Murska Sobota.

Na odločitev, katero gumo kupiti, velikokrat vplivajo testi, čeprav morajo vse gume zadostiti določenim karakteristikam. Razlike v cenah gum po besedah Damiša nastanejo zaradi surovin, ki jih posamezni proizvajalci uporabljajo, in razvoja. »Zimske gume, ki jih ponujamo pri nas, stanejo od 50 evrov navzgor, nekatere tudi nekaj čez sto evrov. To velja za najbolj standardno dimenzijo gum, 205/55/16.« Večina strank PE AMZS Murska Sobota se odloča za gume nižjega cenovnega razreda, na kar vpliva tudi nekoliko starejši vozni park. »Vsem strankam svetujemo, naj uporabljajo le gume, ki imajo še štiri milimetre profila, naj zamenjajo vse štiri gume naenkrat in naj se z njimi vozijo največ štiri sezone. To so še optimalne lastnosti gum za vožnjo v zimskih razmerah.« 

Verige le v nujnih primerih

Ker se bliža datum, ko bomo morali zamenjati letne gume z zimskimi, se vulkanizerji pripravljajo na povečan obseg dela. Tudi v PE AMZS Murska Sobota, kjer imajo po izkušnjah iz preteklih let največjo gnečo ravno zadnjih nekaj dni pred 15. novembrom. »V največji gneči vsak dan zamenjamo gume na približno štiridesetih avtomobilih. Za menjavo na enem avtomobilu potrebujemo približno dvajset minut, če delava dva,« je dejal avtomehanik Tilen Poredoš.

amzs, pnevmatike, verige, menjava-pnevmatik
Damjana Nemeš
Na vrhuncu menjavanja gum avtomehaniki v PE AMZS Murska Sobota obdelajo približno štirideset avtomobilov na dan.
»Eden gume demontira, drugi jih uravnotežuje, tako gre hitreje. Hitrost je odvisna tudi od velikosti gum in od platišč, včasih se kje zatakne in traja dlje,« je dodal drug avtomehanik Mišel Grabar. Njune izkušnje kažejo, da se malo strank odloča za zamenjavo gum že v oktobru, vsi namreč bolj kot ne čakajo na spremenjene vremenske razmere ali se tudi po 15. novembru vozijo z letnimi gumami, v avtu pa imajo snežne verige. Verige moramo vedno namestiti na pogonska kolesa – nujno je, da jih po prvih sto prevoženih metrih ponovno zategnemo, da ne bi opletale ali se celo snele.

amzs, pnevmatike, verige, menjava-pnevmatik
Damjana Nemeš
Če snežne verige niso nameščene pravilno, se lahko odpnejo in poškodujejo avtomobil.
»Verige namestimo takrat, ko se sneg oprijemlje cestišča ali ko se ne moremo samo z zimskimi gumami izkopati iz snega ali snežnega zameta. Nikakor pa z njimi ne vozimo po kopnih cestah, saj se členi verige lahko poškodujejo ali obrabijo. Veriga se lahko tudi pretrga in pri tem poškoduje avtomobil ali mimoidoče pešce,« je pojasnil Davorin Damiš. Pri vožnji s snežnimi verigami moramo biti torej posebej previdni, vozimo zimskim razmeram primerno in ne več kot 50 kilometrov na uro. Poleg zimskih gum na kolesih in snežnih verig je ob napovedi obilnejšega sneženja priporočljivo imeti v avtu lopato, strgalo za led, morda manjšo vrečo peska, ki je koristna pri speljevanju na poledeneli podlagi, in tudi kakšno odejo, če bi ob nižjih temperaturah obstali v daljšem zastoju.