vestnik

(TEMA) Minister niti »doma« nima posluha. Kako so delo na domu organizirali v pomurski javni upravi?

Rok Šavel, 3. 12. 2021
profimedia
Delo do doma. Slika je simbolična.
Aktualno

Zdravstveni minister Janez Poklukar si prizadeva, da bi delo na domu potekalo v večjem obsegu. V državni upravi večinoma še zmeraj prihajajo na delovna mesta

Zdravstveni minister Janez Poklukar je ob vladnem obisku Pomurja ponovno opozoril na to, kar ponavlja že nekaj časa. Delo na domu se ne izvaja v obsegu, kot ga priporoča stroka. Na tiskovni konferenci po seji vlade minuli teden je znova pozval k organiziranju dela od doma in izrazil željo, da bi to doseglo 50 odstotkov ali več.

janez poklukar bobo4
Bobo
Zdravstveni minister Janez Poklukar je pozval k organiziranju dela na domu tudi na javni tribuni v Lendavi ob koncu vladnega obiska regije.

Vlada je na famozni dolgi večerni seji 5. novembra, ko se je pričakovalo drastične ukrepe, a teh na koncu ni bilo, med drugim sprejela sklep o opravljanju dela od doma, ki predstojnikom organov državne uprave nalaga, da v najkrajšem možnem času javnim uslužbencem na ministrstvih, organih v njihovi sestavi, vladnih službah in upravnih enotah do preklica odredijo delo od doma, in sicer na delovnih mestih oziroma pri opravljanju nalog, kjer to omogočajo delovni proces, narava in vrsta nalog ter je zagotovljena informacijska tehnologija. V praksi je uveljavljanje sklepa površno, ministrovi pozivi pa očitno zmeraj naletijo na gluha ušesa.

Manj kot polovica se jih izmenjuje 

V soboški upravni enoti ima 36 zaposlenih omogočen oddaljen dostop, ki v nekoliko omejenem obsegu omogoča dostop do službenih računalnikov – vse te so prijavili za delo na domu po sklepu vlade, a morajo še vedno veliko stvari opraviti neposredno na delovnem mestu. Kot pojasnjuje načelnik Dominik Šteiner, so se v skladu z vladnim sklepom za delo na domu odločali le v izjemnih primerih in na delovnih mestih, kjer se izvajajo podporne naloge. Večji obseg izvajanja dela na domu naj bi jim tako omogočil odlok o začasnih ukrepih za preprečevanje in obvladovanje okužb za nalezljivo boleznijo covid-19 v upravnih zadevah. »Uslužbencem, ki izvajajo delo na okencih, v matični službi, tajništvih, in zaposlenim na krajevnih uradih, pri vzdrževanju ter sprejemu, evidentiranju in oddaji poštnih pošiljk je zaradi narave dela popolnoma onemogočeno izvajanje dela na domu,« še dodaja Šteiner.

920ffabdf316293554d6327333c23bf5
Nataša Juhnov
Dominik Šteiner

V lendavski upravni enoti dela na domu 13 javnih uslužbencev, a ti se nadomeščajo in tedensko izmenjujejo, 23 zaposlenim pa narava dela sploh ne dopušča dela od doma. Podobno je v ljutomerski upravni enoti, kjer so javne uslužbence napotili k delu od doma 9. novembra po sklepu vlade. Delo na domu enkrat do dvakrat tedensko opravlja osem javnih uslužbencev, deset pa jih zaradi narave dela tega ne more opravljati na domu. Še manj se ukrep uporablja v gornjeradgonski upravni enoti, kjer do nedavnega sploh niso organizirali tovrstnega načina opravljanja dela. Kot je pojasnil načelnik Sašo Norčič, je 80 odstotkov zaposlenih javnih uslužbencev cepljenih, poleg tega vsi vodijo upravne postopke in so vezani na delo s strankami. Pred oddajo članka v tisk smo bili obveščeni, da je nekaj zaposlenih Upravne enote Gornja Radgona zdaj vendar prijavljenih za delo na domu.

Neprimerna narava dela in pomanjkanje tehničnih možnosti

V soboškem finančnem uradu do štiri dni na teden delo na domu opravlja 109 uslužbencev, ki jim to narava dela omogoča in imajo za opravljanje dela na domu izpolnjene tehnične pogoje. »Delo od doma je za uslužbence organizirano tako, da ne vpliva na zmanjšanje kakovosti opravljenih nalog, niti posebej ne posega v storitve, ki jih zagotavljamo strankam. Za te storitve uslužbenci opravljajo naloge na delovnih mestih,« so pojasnili za Vestnik v finančni upravi. Kljub temu več kot polovica zaposlenih v Finančnem uradu Murska Sobota, kar 119, zaradi narave dela oziroma neizpolnjevanja tehničnih pogojev ne dela na domu. Nepresenetljivo je še večja razlika na ministrstvu za notranje zadeve in organih v sestavi – policiji in inšpektoratu za notranje zadeve, kjer je skupno zaposlenih približno 9100 javnih uslužbencev, od tega jih po pojasnilih, ki smo jih dobili od policije, 8100 dela na more opravljati na domu. Na Policijski upravi Murska Sobota je bilo sicer konec lanskega leta sistematiziranih 539 uradniških delovnih mest.

branko-palatin
Jure Zauneker
Branko Palatin

Na sodiščih po odredbi predsednika vrhovnega sodišča Damijana Florjančiča velja pogoj PCT, organizacija dela na domu pa je v pristojnosti predsednikov sodišč. Kot pojasnjuje Branko Palatin, predsednik murskosoboškega okrožnega sodišča, poslovanje sodišč poteka nemoteno in se v čim večjem obsegu skuša zagotoviti redno izvajanje sodne oblasti, a ob upoštevanju preventivnih ukrepov. Za sodišča sodnega okrožja Murska Sobota se tako za splošno odreditev dela na domu še niso odločili. »Pri tem poudarjamo, da sodišče v Murski Soboti posluje v treh dokaj velikih sodnih stavbah, kjer se lahko zagotavljajo varne razmere. Imamo ustrezno velike pisarne, večji del zaposlenih ima tudi svoje pisarne oziroma se, kjer je več oseb v pisarni, po naši oceni lahko med njimi zagotavlja ustrezna razdalja, delovni prostori so namreč urejeni tako, da je med zaposlenimi vsaj dva metra razdalje,« navaja Palatin. Zaradi višje sile so od 15. septembra do danes delo na domu odredili 21 zaposlenim, in sicer za tri do deset dni. »Glede na naravo dela pa žal dela na domu ne moremo zagotoviti zaposlenim na delovnem mestu vpisničar, sodni zapisnikar in drugemu tehničnemu osebju,« je še pojasnil za naš časopis predsednik okrožnega sodišča v Murski Soboti.

Tudi gospodarski minister Zdravko Počivalšek je pred kratkim celotno slovensko gospodarstvo pozval k opravljanju dela od doma. O delu na domu je Inšpektorat RS za delo v obdobju od 6. do 29. novembra letos obvestilo 785 delodajalcev za 15.480 delavcev. Od začetka leta do 6. novembra pa je delo na domu prijavilo 2506 delodajalcev za 182.560 delavcev. Na inšpektoratu pojasnjujejo, da primerjava med leti ni več smiselna, saj so v letu 2020 od razglasitve epidemije začeli delo na domu statistično spremljati po delodajalcih in ne več po delavcih, kot so to spremljali v prejšnjih letih. »Vseeno pojasnjujemo, da smo tako na primer v letu 2019 prejeli obvestila o delu na domu za 2037 delavcev. Leta 2020 (do 13. marca – razglasitev epidemije) za 1266 delavcev in do konca leta še za 20.757 delodajalcev.« 

Kaj zdaj berejo drugi