vestnik

(Najuspešnejša velika podjetja v regiji) Veliki, ki postajajo največji

Rok Šavel, 4. 12. 2021
Jure Kljajić
Najuspešnejša velika podjetja desetletja so Elrad, Arcont, Carthago, GMT in Pomgrad.
Aktualno

Na spremenjene razmere se največji igralci pomurskega gospodarstva dobro prilagajajo. Svoj položaj želijo v prihodnje s strateškimi investicijami utrditi in še okrepiti.

Komisija je za najuspešnejša velika pomurska podjetja v zadnjem desetletju izbrala Elrad, Arcont, Carthago, GMT in Pomgrad. V to kategorijo spadajo podjetja, ki presegajo kriterije za srednje veliko podjetje. Torej imajo več kot 250 zaposlenih in letni promet, ki presega 50 milijonov evrov. To so najbolj prepoznavna podjetja v regiji, ki imajo največji učinek za bruto družbeni proizvod Pomurja, so pomembni delodajalci in puščajo velik pečat tudi na svetovnem zemljevidu.

Rastejo in se širijo

Gornjeradgonski Arcont je največji proizvajalec bivalnih enot v Evropi, del skupine Walter Group in sodi med petdeset največjih slovenskih izvoznikov. S hčerinsko družbo Arcont IP zaposluje skoraj 900 oseb, v zadnjih letih pa skupina dosega stalno rast in povečano povpraševanje. Poslovno leto 2020/2021 so sklenili uspešno. Skupina Arcont je tako ustvarila 86,6 milijona evrov čistih prihodkov, kar je za štiri odstotke več kot leto prej, dobiček pa je narasel za 48 odstotkov na skoraj 4,5 milijona evrov.

miran-fujs, arcont, predsednik-uprave, gornja-radgona
Vanesa Jaušovec
Arcont je vodilni proizvajalec bivalnih enot v Evropi in se že več let uvršča med petdeset največjih slovenskih izvoznikov.


Odranski Carthago utrjuje položaj največjega izvoznika v regiji in tudi enega največjih zaposlovalcev. V tovarni v Odrancih je trenutno zaposlenih 819 ljudi, v letu 2023 pa bodo vzpostavili proizvodnjo še v Ormožu, kjer je postopoma predvidenih do 600 novih zaposlitev. Kot pravi Sandra Županec, direktorica podjetja, ki je nedavno preseglo mejnik trideset tisoč proizvedenih avtodomov, tudi v Carthagu niso imuni za učinke nestabilnih dobavnih verig, zato so svoje načrte prilagodili pogojem, ki jih narekuje trg. »Naša strategija je zasnovana na trajnostni rasti in tako bo tudi ostalo. Kljub temu bomo natančno analizirali načrtovane razvojne korake in jih po potrebi prilagajali zahtevam globalnega gospodarskega trga,« še dodaja Župančeva. Trenutno v Odrancih poteka okoli osem milijonov evrov vredna investicija v širitev proizvodnje, v stroje in naprave ter tehnološke izboljšave.

carthago, odranci, avtodomi
Jure Kljajić
Odranski proizvajalec avtodomov bo vzpostavil proizvodnjo še v Ormožu, kjer je predvidenih do 600 novih zaposlitev.


Spet si obetajo rekord

Vladimir Karoly, ki je nekoč kot avtomehanik delal v Avstriji, je podjetje GMT ustanovil leta 1992 z ženo Ido, ko je odprl prvo trgovino v Murski Soboti. Danes ima GMT, ki se ukvarja z uvozom, distribucijo in prodajo avtomobilskih delov, 70 poslovnih enot in skupaj s franšizami več kot 530 zaposlenih. Največjo rast je družinsko podjetje, ki ga vodi hčerka ustanovitelja Laura Gider, doseglo ravno v zadnjem dobrem desetletju, ko so med drugim postali zastopnik za prodajo motornih olj znamke Castrol v Sloveniji, Srbiji, Bolgariji in na Hrvaškem, prevzeli prodajalca avtomobilskih delov Adel in leta 2017 odprli osem milijonov evrov vreden logistični center v Murski Soboti. Skupina GMT je v letu 2019 presegla 100 milijonov evrov prihodkov in velja za vodilnega trgovca z mazivi in avtomobilskimi rezervnimi deli v regiji. Letošnje poslovno leto, ki je bilo po besedah prokurista Tomaža Giderja leto presenečenj in negotovosti, saj jih je pandemija prisilila k spremembi poslovnega modela pri oskrbi kupcev, pa bo rekordno. »Pričakujemo, da bomo na koncu presegli zastavljen cilj, to je 12-odstotno rast v primerjavi z letom 2019, ki je bilo najuspešnejše v merjenju prihodkov v naši skoraj 30-letni zgodovini,« napoveduje Gider. Za doseganje zastavljene poslovne rasti so veliko sredstev vlagali v razširitev dostavnega voznega parka in v posodobitev spletnih prodajnih platform, s preteklimi investicijami pa so postavili temelj za prodor na bližnje trge, s čimer zmanjšujejo odvisnost od realizacije v Sloveniji.

murska-sobota, gmt
Jure Zauneker
Nadaljnji razvoj spletnih prodajnih platform, frekvence dostav, zanesljivost in kompetenten kader so prednosti, ki jih v družbi GMT vidijo kot temelj za poslovno rast in konkurenčni boj z globalnimi konkurenti.


Vodilni položaj ohraniti in okrepiti

Pomgrad je že vrsto let eden ključnih akterjev na področju gradbeništva v Sloveniji in je vpet v večino pomembnejših infrastrukturnih projektov. Od pomurske avtoceste do gradnje drugega tira železniške proge Divača–Koper, ki velja za enega največjih infrastrukturnih projektov v tem desetletju z vrednostjo okoli milijardo evrov. Prekmurski gradbinec uspešno prodira tudi na tuje trge. Poleg prisotnosti na Hrvaškem s hčerinskimi družbami je leta 2018 v bližini švedske prestolnice Stockholm zgradil 94 stanovanj, posel je bil težak 13,8 milijona evrov. Skupina zaposluje 840 ljudi, kot eno izmed vodilnih slovenskih gradbenih podjetij in gradbenih podjetij jadranske regije pa si po besedah predsednika uprave Iztoka Polaniča v prihodnje želijo ta položaj ohranjati in tudi krepiti. »Naročniki nas prepoznajo kot pomembnega partnerja za celostno izvedbo projektov od zasnove do izvedbe, ponašamo se z lastnim znanjem, izkušnjami in navsezadnje tudi opremo za izpeljavo najzahtevnejših gradbenih projektov v državi in širši regiji,« pravi Polanič, ki dodaja, da so v gradbeništvu spremembe stalnica, zato so se na spremenjene okoliščine poslovanja v času pandemije dobro prilagodili. Lani so pridelali nekaj manj kot 93 milijonov evrov prihodkov in pri tem ustvarili šest milijonov evrov dobička, glede na razmere pa po Polaničevih besedah leto 2021 končujejo v skladu s pričakovanji.

murska-sobota, asfaltiranje, pomgrad, delo-na-cesti
Jure Zauneker
Glede na prihajajoče infrastrukturne projekte bo Pomgrad tudi v prihodnje ostal eden ključnih akterjev na področju gradbeništva v Sloveniji.