vestnik

Noge so utrujene tudi od ležanja

N. R., 19. 10. 2018
Aktualno

Težave najbolj učinkovito omilimo z masažami in preprostimi vajami. Pritisk na noge lahko zmanjšate tako, da jih preprosto dvignete v zrak, pomaga tudi več vode in manj soli. Poskusite vsak dan vsaj petnajst minut telovaditi.

Utrujene noge so pogost simptom nekaterih bolezenskih stanj, vendar večinoma niso razlog za zaskrbljenost. Zaradi utrujenih nog se najpogosteje pritožujejo ženske, nosečnice in starejši, tudi ljudje z odvečno telesno težo. Način obravnave te težave je odvisen predvsem od vzroka zanjo, večinoma pa jo zdravimo doma z raznimi kremami ali vajami. Ljudje s težkimi in utrujenimi nogami svoje noge opisujejo kot trde, otečene in otrple.

Preveč in premalo

Utrujene noge so lahko posledica različnih dejavnikov.
Pretirana uporaba nog - dolgotrajna hoja, tek, stanje ali druge telesne aktivnosti pomenijo za noge stres in lahko vodijo k poškodbam. Poskrbite, da bodo noge vedno dovolj spočite glede na vašo telesno pripravljenost. Če med delom v službi večino časa stojite, bodite pozorni, da si boste vzeli dovolj premorov.
Nezadostna uporaba nog - občutek utrujenih nog lahko izzove tudi dolgotrajno sedenje ali ležanje. Če dlje časa sedite, vsako uro vsaj za pet minut vstanite in se razgibajte. Če ste prisiljeni dlje časa ležati, lahko kar v postelji vsako uro izvedete nekaj enostavnih vaj za noge, med drugim jih lahko dvigujete in spuščate.
Slaba prekrvitev - utrujene noge so lahko tudi posledica slabe prekrvitve, zaradi katere se začne kri kopičiti v spodnjem delu telesa. Prekrvitev lahko izboljšate s telesno aktivnostjo in tudi s tem, da se izogibate ozkim oblačilom.
Mišični krči - zaradi prevelikega napora (preveč hoje, teka ali druge telesne aktivnosti) se lahko v mišicah pojavijo krči. Posledica je občutek utrujenih in težkih nog. Da bi omilili simptome, dajte telesu možnost, da se po fizičnem naporu spočije.

Hipokaliemija - ta nastopi, ko organizmu primanjkuje kalija. Tedaj se lahko pojavijo mišični krči in občutek teže v nogah.
Razširjene vene - vzrok za utrujene vene so lahko tudi razširjene vene. Te se lahko pojavijo s staranjem ali zaradi drugih dejavnikov, kot sta debelost in hormonsko neravnovesje.

Noge v nosečnosti

Nosečnice imajo utrujene noge, ker jim zatekajo zaradi hormonov, zadrževanja tekočine in povečanega pritiska na vene. Da bi zmanjšali pritisk na vene, poskušajte spati na levem boku. Če se pojavi huda oblika otekanja nog, se posvetujte z zdravnikom.
Razširjene vene, ki so vzrok za utrujene noge, so lahko tudi posledica sladkorne bolezni in debelosti. Poskušajte nadzirati sladkorno bolezen in shujšati. Utrujene noge so pogost simptom določenih stanj, vendar večinoma niso razlog za zaskrbljenost. Če občutek težkih in utrujenih nog kljub uporabi domačih pripravkov ne izzveni čez nekaj dni, se posvetujte z zdravnikom.

Kako jih odpočiti

Simptome utrujenih nog najbolj učinkovito omilimo z masažami in preprostimi vajami.
• S kotaljenjem žogice pod stopali lahko sprostimo napeta tkiva in omilimo bolečine. Sedite na stol, noge naj bodo v kolkih in kolenih pokrčene za 90 stopinj. Nato namestite žogico pod stopalo ter jo kotalite od pete do prstov in nazaj.
• Že zmerna telesna aktivnost, denimo hoja in ples, pomaga spodbuditi prekrvitev. Še en način, kako lahko zmanjšate pritisk na noge, je, da jih preprosto dvignete v zrak. Ko so noge v zraku, se organizmu ni treba tako zelo truditi, da iz njih črpa kri v druge dele telesa. Medtem ko sedite, lahko noge dvignete na višino srca.
• S polaganjem hladnih oblog na utrujene noge petnajst do dvajset minut trikrat na dan lahko učinkovito omilimo simptome utrujenih in težkih nog.
• Sproščujoča topla kopel lahko prispeva k zmanjšanju pritiska na noge in spodbudi prekrvitev. V kopel dodajte dve skodelici soli (idealno je, če si priskrbimo epsomsko sol) in nekaj kapljic kakšnega eteričnega olja ter se v njej namakajte vsaj dvajset minut. Tako kopel si lahko privoščite dva-, trikrat na teden. Lahko si pripravite tudi samo kopel za noge, če je to za vas lažje.

Spremenite navade

Da bi zmanjšali možnost pojava utrujenih nog, spremenite svoje življenjske navade.
• Prehranjujte se uravnoteženo in poskrbite, da boste zaužili vsa pomembna hranila, tudi dovolj kalija in vitamina D. Le tako boste imeli dovolj energije in vaše telo bo lahko delovalo, kot mora delovati. Poleg tega pazite, da boste čez dan popili dovolj tekočine.
• Poskusite vsak dan vsaj petnajst minut telovaditi. Če se preveč gibate, pa si občasno vzemite odmor. Pazite, da ne boste imeli čezmerne telesne teže, saj ta pomeni veliko obremenitev tudi za noge.
• Prizadevajte si zmanjšati vnos soli, saj lahko s tem omilite otekanje, ki prav tako povzroča občutek utrujenih nog.
• Obutev, ki jo nosite, naj bo kakovostna, zlasti če stojite in se gibate več kot običajno. Čevlji morajo biti udobni in ustrezno veliki.
• Kajenje je lahko vzrok za nekatere dejavnike, ki povečujejo tveganje za utrujenost nog.
• Na trgu obstajajo razne kreme in geli, ki omilijo simptome utrujenih nog. Ti preparati v glavnem noge hladijo, nekateri vsebujejo tudi heparin, ki spodbuja prekrvitev.