vestnik

Slabša varnost kolesarjev: Krivi za šest nesreč od desetih

Andrej Bedek, 4. 10. 2018
Nataša Juhnov
Kolesarjenje v napačni smeri ni le v nasprotju s predpisi, temveč je tudi nevarno. 
Aktualno

Kolesarjenje je prijetno, a poskrbimo, da bo tudi varno. Kaj smete in predvsem česa ne smete početi na kolesu?

Čeprav smo že večkrat pisali, kako moramo v prometu varno poganjati pedale koles, statistika tukajšnjih policistov kaže, da so letos do konca avgusta obravnavali 45 prometnih nesreč, v katere so bili vpleteni kolesarji. Devet kolesarjev jo je težje skupilo, 33 pa lažje. Skrb vzbujajoče po besedah Suzane Rauš, tiskovne predstavnice pomurske policije, je, da so kolesarji povzročili 29 prometnih nesreč, statistično so torej kolesarji krivi za šest nesreč od desetih.
Brez kazenskih točk
Zaradi vožnje pod vplivom alkohola na kolesu sicer ne moremo izgubiti vozniškega izpita ali prejeti kazenskih točk, lahko pa si prikolesarimo od 300 do 1200 evrov kazni. Kolesar lahko ima v krvi največ 0,24 grama alkohola na liter izdihanega zraka ali 0,5 grama alkohola na kilogram telesne teže oziroma sme voziti kolo le, če ne kaže znakov motenj v vedenju, katerih posledica je lahko nezanesljivo ravnanje v cestnem prometu, kot so slabša sposobnost zaznavanja, napačna ocena razdalje, počasnejše odzivanje in motnje pri ravnotežju. Če ima kolesar na kolesu sopotnika, na primer otroka, mora biti povsem trezen. Policist lahko kolesarju prepove nadaljnjo vožnjo, kolesa pa mu po zakonu ne more zaseči, tako kot bi lahko vozniku avtomobil.


Zato je, kot pravi sogovornica iz policijskih vrst, toliko pomembneje, da kolesarji upoštevajo nekaj osnovnih pravil oziroma nasvetov. »Kolesarji, upoštevajte prometna pravila in bodite pozorni na prometno signalizacijo, ne vozite pod vplivom alkohola, pred spremembo smeri vožnje pa večkrat poglejte, kaj se dogaja za vami, ter pravočasno in odločno nakažite svoj namen.« Po statističnih podatkih so najpogostejši vzroki prometnih nesreč z udeležbo kolesarjev neprilagojena hitrost, neupoštevanje pravil prednosti ter nepravilna stran in smer vožnje. K težjim posledicam prispevajo tudi odsotnost zaščitne opreme: neuporaba kolesarske čelade, ustreznih oblačil, neuporaba luči na kolesu in odsevnikov, pomanjkanje nadzora nad kolesom, tehnične pomanjkljivosti kolesa, prehitra vožnja glede na razmere in vožnja pod vplivom alkohola.
»Med pogostimi vzroki je prav tako neprilagojena hitrost, še posebej na posameznih odsekih cest z večjim naklonom. Kolesarjenje je zdravo, aktivno in prijetno, a poskrbimo, da bo varno,« še pravi Suzana Rauš.


In kakšne so kazni za kolesarje? Če kolesar ne vozi po kolesarski stezi ali ob desnem robu cestišča, je kazen 40 evrov. Predpisana globa za vožnjo v napačno smer je 40 evrov. Če ob cesti ni kolesarske steze, se mora kolesar voziti ob desnem robu cestišča. Telefoniranje ali vožnja s slušalkami nas bo prav tako stala 40 evrov. Policist nas, če kolesarimo z dežnikom v roki, tudi kaznuje s 40 evri. Policist lahko kolesarja z enakim zneskom kaznuje, če vozi po pločniku; če med vožnjo ne drži krmila ali se vozi po zadnjem kolesu, pa je kazen 80 evrov. Nočno kolesarjenje brez luči tudi odnese 80 evrov. Podvig, kot je vožnja v rdečo luč, denarnico olajša za 250 evrov. Na kolesu je dovoljeno prevažati samo otroka, mlajšega od osem let, in to na posebnem pritrjenem sedežu, ki ne sme ovirati voznika.

Živali in kolo
Marsikdo meni, da je tek psa ob kolesu odlična rekreacija, vendar je vodenje živali s kolesa ali s kolesom prepovedano. Predpisana globa za to je 40 evrov. Žival med vožnjo kolesarja ne sme ovirati, zato jo lahko pelje kvečjemu na otroškem sedežu ali v košarici pred seboj, če jo pri tem primerno zavaruje.

Rauševa je še opozorila, da mora biti kolo redno vzdrževano in tehnično brezhibno. V obvezno opremo kolesa spadajo zvonec, luč za osvetljevanje ceste, zadnja rdeča luč, zadnji rdeči odsevniki, rumeni odsevniki v pedalih, brezhibna zadnja in sprednja zavora, bočni odsevniki. Priporočljivo je na kolesu imeti: distančnik z odsevom, ščitnik verige, blatnike, ustrezne pnevmatike, ustrezen sedež in ogledalo.
Čelada? Kolesar, mlajši od 14 let, mora med vožnjo nositi na glavi pripeto atestirano zaščitno čelado, enako pa velja tudi za otroka, ki se na kolesu vozi kot potnik. Starši bodo za neupoštevanje tega plačali 120 evrov. Če otroka, mlajšega od osem let, na kolesu prevažate brez pritrjenega posebnega sedeža zanj in dodatnih stopalk za noge, prilagojenih njegovi velikosti, je kazen 40 evrov. Čelado policisti sicer priporočajo tudi odraslim kolesarjem, čeprav ni predpisana.
Če je skupina kolesarjev večja, policijska sogovornica svetuje, naj se skupina razdeli na več manjših, med njimi pa naj bo dovolj prostora, da jih bodo lahko drugi udeleženci varno prehitevali. Vožnja vštric pa je prepovedana.
Kolesarji v številkah (od 1. 1. 2018 do 31. avgusta 2018)
Kolesarji v številkah
(od 1. 1. 2018 do 31. avgusta 2018)
• vpleteni v 45 nesreč
• od 45 nesreč so jih povzročili 29
• 9 kolesarjev je bilo v nesrečah huje poškodovanih
• 33 kolesarjev se je lažje poškodovalo
Nataša Juhnov
Policija kolesarjem svetuje, naj upoštevajo prometne predpise, saj je namen teh njihova varnost. 
Kaj zdaj berejo drugi