vestnik

Uspešen razvoj pomurskega obrata

Timotej Milanov, 16. 2. 2020
Nataša Juhnov
Borut Kocbek: »Z zagonom nove proizvodnje smo rešili vprašanje strukturne brezposelnosti nekdanjih tekstilnih delavk. V proizvodnji namreč zaposlujemo večinoma ženske, saj gre za razmeroma enostavne izdelke, pri katerih so potrebne nekatere ročne spretnosti, zato so nekdanji zaposleni v tekstilnih obratih ustrezen kader za tovrstno proizvodnjo.« Foto Nataša Juhnov
Aktualno

V Črešnjevcih so specializirani za izdelavo luči za rezervne dele, z novim skladiščem bodo dobili tudi prostor za novo proizvodno linijo

Pet let po tem, ko je družba Odelo Slovenija iz Prebolda, v kateri se ukvarjajo s proizvodnjo avtomobilskih luči, v Črešnjevcih pri Gornji Radgoni kupila nekdanji Murin obrat, bodo investirali v gradnjo novega skladiščnega objekta, ki se bo raztezal na 4100 kvadratnih metrih površine. Ocenjena vrednost investicije je 2,5 milijona evrov. Ko so leta 2016 v Črešnjevcih zagnali proizvodnjo, je bilo tam 18 zaposlenih, danes jih je že 63, medtem ko v Preboldu dela 1680 ljudi. Odločitev za vzpostavitev proizvodnje v Črešnjevcih se po mnenju direktorja družbe Boruta Kocbeka, ki je odgovoren za oba obrata, po petih letih kaže kot pravilna, saj je tam nastal uspešen manjši obrat, specializiran za proizvodnjo rezervnih delov. To pa je tudi eden od razlogov, da so se takrat odločili za vzpostavitev novega obrata na povsem drugi lokaciji. Proizvodnja rezervnih delov, pojasni Kocbek, namreč pomeni, da so prioritete in način dela nekoliko drugačni kot v Preboldu. »V Preboldu imamo visokoserijsko proizvodnjo, kjer proizvajamo luči za avtomobile, ki so v tekoči serijski proizvodnji. Ko se ta proizvodnja izteče, se izdelava teh proizvodov preseli v Črešnjevce. Serije v tamkajšnji proizvodnji so velikokrat manjše od serij v tekoči proizvodnji. Tudi dinamika dela je drugačna, pri visokoserijski proizvodnji ne smeš zamujati, saj avtomobile tekoče izdelujejo na traku, zato so tovrstna logistična vprašanja, vključno z morebitnimi zamudami, zelo pomembna. Pri rezervnih delih pa v osnovi dobavljamo izdelke v skladišča proizvajalcev (OEM*) in distributerjem, ti pa jih nato zagotavljajo na trgu ob različnih primerih, kot so popravila starejših avtomobilov, poškodbe avtomobilov v nesrečah ali menjava luči.« V tekoči proizvodnji v Preboldu proizvajajo luči za od 15 do 20 različnih avtomobilskih modelov. So tako imenovani dobavitelj Tier 1, kar pomeni, da izdelke dostavljajo neposredno avtomobilskim proizvajalcem in ne po posrednikih. Njihovi glavni kupci so trije, ti so približno enakomerno razporejeni tudi po prihodkih, ki jih ustvarijo pri poslovanju z njimi, to so Audi, BMW in Mercedes-Benz. »V osnovi servisiramo nemško avtomobilsko industrijo v razredu premium,« pove Kocbek. V Preboldu poteka celotna proizvodnja luči. »S pomočjo brizgalnih strojev izdelamo plastiko, to nato 'naparevamo' z aluminijem, kjer je to potrebno zaradi reflektivnih površin. V Preboldu imamo še interni obrat, znotraj katerega poskrbimo tudi za izdelavo potrebne elektronike, in končno montažo.«

prebold, odelo, borut-kocbek
Nataša Juhnov
Borut Kocbek z lučjo za audi A6, kar je le eden od prestižnih avtomobilskih modelov, za katere izdelke proizvajajo v Preboldu. Foto Nataša Juhnov

Rezervni deli na voljo še 15 let po koncu proizvodnje

Načrtovanje novih modelov avtomobilov se začne približno tri leta in pol pred prihodom avtomobila na trg. »V tem času proizvajalec nominira dobavitelja in začne se razvojni proces. Ko je ta končan in je pripravljen tudi dizajn bodočega avtomobila, se začne izdelava orodij – projekt se industrializira, takrat se tudi v Odelu Slovenija aktivno vključimo v proces,« opisuje postopek razvoja avtomobila Kocbek. Kot rečeno, pri snovanju projekta sodelujejo s proizvajalci že prej, tako recimo že danes z Mercedesom sodelujejo pri razvoju avtomobilov, ki bodo na trg prišli šele čez nekaj let. V avtomobilski industriji velja praksa, da so proizvajalci avtomobilov tudi lastniki orodij, ki jih dobavitelji uporabljajo za izdelavo različnih delov. »Know-how, kako torej uporabljati in konstruirati to orodje, pa je še vedno naš,« doda Kocbek. Obdobje, v katerem morajo proizvajati rezervne dele za posamezen model avtomobila, je po besedah Kocbeka natančno določeno: »Nepisano pravilo pri nemških proizvajalcih je, da se morajo rezervni deli proizvajati še 15 let po koncu serijske proizvodnje. Tako dolgo smo pogodbeno zavezani k dobavi rezervnih delov.« Novo skladišče v Črešnjevcih se bo primarno uporabljalo za skladiščenje polizdelkov, ki so potrebni za izdelavo rezervnih delov. Prav tako bodo tam shranjevali orodja za brizganje plastike, ki jih je veliko. »Pri enem projektu uporabimo tudi do osemdeset orodij za brizganje plastike, ki jih je nato prav tako treba hraniti še 15 let. Nekatera orodja tehtajo tudi več ton,« pove Kocbek, ki dodaja, da bodo z novim skladiščem v proizvodnji dobili prostor za dodatno proizvodno linijo. »Letos se izteče proizvodnja za BMW serije 5, začeli pa bomo proizvodnjo luči za njegovega naslednika. Proizvodnjo delov za obstoječo serijo bomo preselili v Črešnjevce in to je trenutno v Preboldu največji projekt, saj v tej seriji proizvedemo luči tudi za 8000 avtomobilov na teden, torej bo tudi potreba po rezervnih delih razmeroma velika, pričakujemo, da bomo proizvedli okoli 30 tisoč kompletov luči na leto.« Omenjena selitev se bo zgodila septembra, nove prostore pa bodo začeli uporabljati že konec julija.« Vse luči za BMW serije 5 se proizvajajo v Preboldu, nato jih dostavijo v Nemčijo in na Kitajsko, kjer sta proizvodnji teh modelov. »Če torej vidiš na cesti BMW serije 5, veš, da so bile njegove luči izdelane v Preboldu,« pravi Kocbek.

prebold, odelo, borut-kocbek
Nataša Juhnov
Potem ko se v Preboldu izteče proizvodnja za tekoče serije, se preseli v Črešnjevce, kjer bodo potrebne rezervne dele izdelovali še naslednjih 15 let. Foto Nataša Juhnov

Kljub negotovim razmeram pričakujejo rast

Gospodarsko ohlajanje v Nemčiji, ki je tudi posledica dogodkov v tamkajšnji avtomobilski industriji, sicer že občutijo v Odelu, vendar so optimisti v zvezi s poslovanjem v prihodnjih letih. »Drži, da se je gospodarska rast ohladila, avtomobilski trgi so v obdobju stagnacije in delnega zmanjševanja v proizvodnji. Prodaja avtomobilov je lani upadla, pa tudi projekcije za prihodnje obdobje kažejo znižanje,« pravi Kocbek, ki ob tem poudarja, da so v Odelu v zadnjem letu in pol uvedli sedem novih projektov. »Tako smo lani še vedno rasli, pa tudi za letošnje leto načrtujemo rast prihodkov. Odpuščanj zaradi ohlajanja gospodarstva torej pri nas ne pričakujemo, ravno zaradi tega, ker bomo lahko po vsej verjetnosti to kompenzirali s pričakovano rastjo. Gre za napovedi na podlagi trenutne situacije, ne moremo pa seveda tega stoodstotno zagotoviti, saj se lahko zadeve na trgu zelo hitro spremenijo.« V letu 2018 je imela družba nekaj več kot 200 milijonov evrov prihodkov in 12 milijonov evrov dobička. Odelo Slovenija ima največ zaposlenih v celotni skupini Odelo, ta je del turškega holdinga Bayraktarlar iz Istanbula. Celotna skupina, katere sedež za raziskave in razvoj je v Stuttgartu, ima 3500 zaposlenih, njene podružnice pa so ob Sloveniji, Nemčiji in Turčiji še v Bolgariji, Mehiki in na Kitajskem. V letu 2018 so na ravni skupine ustvarili za 380 milijonov evrov prometa.

Na pogorišču tekstilnih tovarn

Kocbek poudarja, da sta oba obrata Odela nastala na pogoriščih nekdanjih tekstilnih tovarn. V Preboldu je bila tekstilna tovarna že v devetnajstem stoletju in je prav tako končala v stečaju kot soboška Mura. »Z zagonom nove proizvodnje smo rešili vprašanje strukturne brezposelnosti nekdanjih tekstilnih delavk. V proizvodnji namreč zaposlujemo večinoma ženske, saj gre za razmeroma enostavne izdelke, pri katerih so potrebne nekatere ročne spretnosti, zato so nekdanji zaposleni v tekstilnih obratih ustrezen kader za tovrstno proizvodnjo.« Vendar imajo pri iskanju ustreznih kadrov težave, pri tem opažajo v Črešnjevcih posamezna nihanja. V začetku lanskega leta so tako zaznali upad ponudbe na trgu delovne sile, kar pripisujejo tudi temu, da ljudje ob meji iščejo priložnosti za zaposlitev v Avstriji. Konec leta, ko je proizvodnjo v Murski Soboti zapiral Boxmark, pa je bilo spet več povpraševanja po delu. Kocbek pri tem poudarja, da zaposlujejo v prvi vrsti ljudi iz lokalnega okolja, ki jih v podjetju ustrezno izobrazijo in usposobijo za delo.  

*Original Equipment Manufacturer - proizvajalci originalnih delov