vestnik

V enem dnevu trikrat do Hrvaške in Madžarske

Andrej Bedek, 18. 12. 2021
Vanesa Jaušovec
Tadej Vučko je dežurni zimske službe.
Aktualno

Ko zapade sneg, cestarji najbolj pogrešajo strpnost voznikov. Med prvim sneženjem to zimo so porabili 375 ton soli.

»Kakšen je plan?« je v četrtek, 9. decembra, nekaj po 19. uri v pisarni dežurnega delavca zimske službe vprašal Stanislav Šernek, upravljavec težkega tovornjaka s snežnim plugom in avtomatskim posipalnikom soli.

»Ne bomo čakali dolgo, kar takoj bomo šli ven. Napovedano je, da bo okoli 2. ure lahko minus 6 stopinj,« mu je odvrnil Tadej Vučko, dežurni delavec zimske službe. Ta dan, ko je prvič v sezoni snežilo, je že tretjič v službo vpoklical Šerneka in še 26 sodelavcev, da so poskrbeli za prevoznost cest na območju Prekmurja. Sprva s pluženjem snega, nato s posipavanjem. Cestno podjetje Murska Sobota s svojimi bazami v Lipovcih, Gornjih Petrovcih, Gornji Radgoni in Ljutomeru vzdržuje 660 kilometrov cest v Pomurju, od tega jih je 450 kilometrov državnih.

plužne-službe, pomgrad, promet, zima, ceste, pluženje
Vanesa Jaušovec
Upravljanje težkega tovornjaka s plugom in posipalnikom je zahtevno početje.

Stalno s telefonom

Šernek je dobil nalogo s soljo preventivno posipati cesto od Črenšovec do mejnega prehoda Petišovci, nato je moral posipati cesto od Lendave do mejnega prehoda Pince, med vračanjem v bazo v Lipovcih pa še avtocestni nadvoz pri Pincah. Vsak voznik tovornjaka plužne enote ima svojo traso za posipavanje soli proti zmrzali in poledici ali za pluženje novozapadlega snega.

Tisti četrtek se je na svojo traso prvič odpravil ob 1. uri ponoči – delo je končal ob 7. uri. Druga akcija je potekala od 9. do 15. ure. »Ko si določen za zimsko službo, se ne ločiš od mobilnega telefona. Nimaš ga sicer pod vzglavnikom, a ga imaš vedno zraven. Danes sem tukaj tretjič,« se je zasmejal Šernek, preden je svoj tovornjak postavil ob ogromno skladišče soli.

Velik gradbeni stroj je začel nalagati posipni material v keson tovornjaka, v katerem je prostor za osem kubičnih metrov soli. »Pri preventivnem posipanju sipamo okoli 20 gramov soli na kvadratni meter, seveda je količina odvisna od napovedanih vremenskih razmer,« pove voznik plužnega tovornjaka. Za potrebe nočnega posipa je odstranil plug za pluženje snega, saj snežne padavine niso bile več napovedane. Brez pluga, ki je širok tri metre, je veliko lažje ravnati s tovornjakom. Pri pluženju se mora namreč izogibati številnim pastem, kot so drogovi prometne signalizacije, pokrovi kanalizacijskih jaškov, robniki in ograje.

plužne-službe, pomgrad, promet, zima, ceste, pluženje
Vanesa Jaušovec
Stanislav Šernek in Ciril Gornjec.

Nejevoljni radi hupajo

Ko zapade sneg, cestarji najbolj pogrešajo strpnost voznikov, reče Šernek. Tudi tokrat je bilo tako. Nekateri vozniki, ki so vozili za njim, ko je pri 40 kilometrih na uro, kot je to določeno z njihovimi pravili, posipaval cesto, so mu jezno hupali, naj pelje hitreje.

Našemu pogovoru se je pridružil Ciril Gornjec. Prikimal je kolegu, saj se je tudi njemu ta dan zgodilo, da so ga, ko je plužil cesto, prehitevali vozniki v avtomobilih. »Očitno se jim je mudilo v službo. Mnogi zmotno mislijo, da lahko ob sneženju gredo na pot ob uri kot običajno. Ne moremo v eni uri narediti, da so ceste črne.« Črne? To v cestarskem žargonu pomeni, da so očiščene snega in po sneženju normalno prevozne. Gornjec je plužil in posipaval krožišča v Murski Soboti. 

Adijo in ne kliči me več

»Krožišča ob mostovih, nadvozih in klancih so kritične točke, ko je napovedano sneženje ali ko so napovedane temperature, nižje od 0 stopinj Celzija,« nam je razložil Tadej Vučko, dežurni zimske službe. Ta dan je bil na delu od 8. ure, ostal je do 8. ure naslednjega dne, torej 24 ur. V zimski službi Cestnega podjetja Murska Sobota je eden od šestih dežurnih, katerih naloga je koordinirati pluženje in posipavanje prometnic.

plužne-službe, pomgrad, promet, zima, ceste, pluženje
Vanesa Jaušovec
Na območju za nalaganje soli zmede ne sme biti.

V pomoč pri odločitvi, kdaj plužne ekipe poslati na teren, so stalno osveženi vremenski podatki in informacije, ki mu jih pošiljajo pregledniki cest. Dežurni se običajno lahko odpravi na teren tudi sam, da v živo preveri razmere.

Minuli četrtek so v podjetju zaradi vremenskih razmer in snega razglasili drugo stopnjo pripravljenosti. Najvišja je tretja. V posamični akciji je sodelovalo 27 ljudi z 20 tovornjaki. Po Vučkovi oceni so nalogo opravili brez zapletov, čeprav je vmes padal zelo težek in moker sneg. »Popolno prevoznost cest smo zagotovili okoli 14. ure, kar je bil tudi naš namen, saj je ob tej uri največ prometa, ker se ljudje odpravljajo domov iz službe.«

Cestno podjetje Murska Sobota si je pred letošnjo zimo za posipanje priskrbelo 4000 ton soli, med prvim sneženjem so je porabili 375 ton. Slovenija večino soli za posipanje cest uvozi, iz Tunizije, Egipta, Alžirije in Italije. Največ je pripotuje prek koprskega pristanišča.

plužne-službe, pomgrad, promet, zima, ceste, pluženje
Vanesa Jaušovec
Cestno podjetje Murska Sobota si je pred letošnjo zimo za posipanje priskrbelo 4000 ton soli.

Dežurni zimske službe je okoli 20. ure med čakanjem, da je iz baze krenil zadnji tovornjak, naložen s soljo, še nekoliko dopolnil misli Šerneka in Gornjeca. »Nekoč se ni nihče razburjal, če je bilo na cestah deset centimetrov snega, zdaj pravijo, da ne opravljamo svojega dela, če je le centimeter snega na cesti.« Normativa, kdaj se snežni plugi odpravijo na prometnice, ni. Pravilo je, da na državnih cestah ne sme biti več kot deset, na lokalnih ali občinskih cestah pa ne več kot 15 centimetrov snega.

Preden smo se poslovili, smo od Vučka še slišali, da v moštvu in med vozniki ni nikoli slabe volje, čeprav jih večkrat na dan vpokličejo v službo. »Se pa vozniki, ko končajo izmeno, vsakič poslovijo z besedami Adijo, dežurni, in ne kliči me več.« Cestno bazo je v četrtek ob 20.10 s prižganimi rumenimi opozorilnimi lučmi zapustila zadnja plužna ekipa z naloženim tovornjakom soli. V daljavi so medtem v temi že izginjale rumene luči preostalih ekip.