vestnik

En tat poišče ključ, drugi sede v avto in se odpelje

Zora Štok, Andrej Bedek, 21. 2. 2019
GPU
Elektronska oprema za krajo vozil z brezkontaktnimi ključi.
Črna kronika

Avtomobilska kriminaliteta, ki poleg kraj avtomobilov in drugih vozil zajema tudi preprodajo rezervnih delov in izdelavo orodja, ki kraje omogoča, ni obšla regije ob Muri

Pomurski avtocestni policisti so nedavno med prometnim nadzorom ustavili osebni avto BMW coupe moldavskih registrskih oznak. V avtu, ki ga je vozil 30-letni Romun, so našli elektronske naprave in pripomočke, ki se uporabljajo za krajo dražjih novejših vozil. Nato so policisti ugotovili, da sta poleg tujca iz Italije na Madžarsko potovala še dva Romuna, s katerima je v Italiji ukradel osebna avta BMW X5 in toyoto prius z nameščenimi moldavskimi registrskimi tablicami. Svoje informacije so sporočili madžarskim kolegom, ki so oba jeklena konjička v bližini meje z Romunijo tudi ustavili. Preverjanje je pokazalo, da sta bila avtomobila res ukradena v Italiji. Za romunskega voznika je preiskovalni sodnik v Murski Soboti po zaslišanju odredil pripor.

Spajanje žic daljna zgodovina

Novi modeli vozil so vedno bolj zaščiteni pred krajami, zato tatovi avtomobilov vedno težje razvozlajo varnostni sistem. A ko odkrijejo njegove pomanjkljivosti ali ugotovijo, kako prelisičiti še tako dodelan varnostni mehanizem in izdelati ustrezno orodje, je tatvina jeklenega konjička zelo preprosta. Najnovejši način kraje vozil je z brezkontaktnimi ključi, sporoča policija, ali tako imenovani keyless. Storilci z računalniško opremo – večinoma prenosnikom z ustreznim komunikacijskim sistemom in programsko opremo – ali s posebej prilagojenimi elektronskimi pripomočki onemogočijo ali preslepijo varnostni sistem vozila, zaradi česar so razbijanje šip na vratih, lomljenje kontaktne ključavnice in spajanje žic pod volanom že daljna zgodovina. Tudi v Sloveniji policija že obravnava tatvine vozil, izvedene na opisan način. Brezkontaktni ključi delujejo tako, da imamo avtomobilski ključ lahko kar v žepu, in ko smo dovolj blizu avta, se ta samodejno odklene. Ko sedemo za volan, pa avto spravimo v pogon le s pritiskom na gumb. Vse več vozil ima takšne ključe, tatovi pa so pred slabimi štirimi leti odkrili, kako pridobiti podatke za zagon avtomobila. Medtem ko se vrata odpirajo in sedamo za volan, med ključi in vozilom poteka izmenjava podatkov, in če jih tatovi pridobijo, brez težav odpeljejo avto. Da se dokopljejo do podatkov, morata sodelovati vsaj dva.


Eden od storilcev s posebnim pripomočkom najprej poišče brezkontaktni ključ – na primer v plašču, obešenem v lokalu, hiši ali stanovanju – in potem signal ključa podaljša do drugega dela naprave, ki ga ima pri sebi storilec, ki je v neposredni bližini vozila. Signal te naprave komunicira z vozilom in drugi storilec lahko brez težav sede v avto, ga spravi v pogon in se odpelje. Paziti mora le, da mu avto ne ugasne, sicer ga ne more več zagnati.
V pokrajini ob reki Muri po besedah Daniela Kleindiensta, kriminalističnega inšpektorja, ki je v sektorju pomurske kriminalistične policije odgovoren prav za raziskovanje tatvin jeklenih konjičkov, za zdaj tovrstnih podvigov niso obravnavali in poskusov tatvin avtomobilov z metodo keyless še niso zaznali.

Najboljša obramba je – preventiva
Že res, da nam nihče ne bi smel posegati v lastnino, a tatovi se tega ne držijo. Torej jim vsaj otežimo krajo. Policijska statistika ugotavlja, da zelo redko izginejo vozila, v katera so vgrajene kakovostne dodatne alarmne naprave. Z ustreznim varovanjem lahko možnost tatvine oziroma vloma v vozilo močno zmanjšamo. Največ lahko naredi za zaščito jeklenega konjička prav njegov lastnik. Kriminalistični inšpektor Daniel Kleindienst svetuje, da avto parkiramo v garaži, ključe pa hranimo v torbici ali škatli, ki onemogoča oddajanje elektromagnetnega valovanja in s tem komunikacijo z elektronsko napravo tatov. V vozilo lahko namestimo tudi dodatno elektronsko ali mehansko napravo, pri pooblaščenem servisu pa se pozanimajmo o nadgradnji varnostnega sistema. »Zakaj ne bi storilcem kaznivih dejanj otežili njihovo izvršitev tako, da v avtomobil vgradimo napravo za prekinitev dotoka goriva v motor, za katero sami vemo, kje je vgrajena, in ki jo pred uporabo vozila vedno vklopimo,« je še eno od možnosti naštel kriminalist.

Preverite s kljuko

V pomurski policijski statistiki tudi še ni tatvin jeklenih konjičkov s pomočjo posebnih naprav, ki motijo signal, medtem ko lastnik zaklepa ali odklepa svoj avto. Policijski upravi Murska Sobota je bilo sicer prijavljenih že nekaj tovrstnih poskusov, vendar ni nujno, da je šlo za kraje. Pri vozilih, ki imajo možnost daljinskega odklepanja in zaklepanja, ob pritisku na gumb daljinca uporabnik pošlje signal vozilu, naj se zaklene ali odklene. Če nekdo moti ta signal, recimo z drugim podobnim oddajnikom signala, v žargonu motilcem, sprejemnik v vozilu ne more sprejeti signala ter vozila ne zaklene ali odklene. Storilci za tako imenovane skenerje ali motilce pogosto uporabijo orodja oziroma pripomočke, ki so v prosti prodaji in katerih namen je popolnoma drug, a jih prilagodijo svoji uporabi. Podatki o takšnih in drugačnih pripomočkih in orodjih so z nekaj truda dosegljivi na svetovnem spletu.
Kriminalist Kleindienst ob tem svari, naj bo lastnik pri zaklepanju pazljiv in se prepriča, ali se je vozilo dejansko zaklenilo. Najbolj osnovna zaščita vsakega voznika po priporočilu kriminalista bi zato moral biti fizičen preizkus, ali so vrata avtomobila resnično zaklenjena. »Najpreprostejši ukrep je, da ste pozorni, ali ste avto zaklenili. Da so zasvetili smerokazi, ni dovolj. Zanesljiveje je, da se s potegom kljuke prepričate, ali je avto res zaklenjen.« Ko lastnik vozilo enkrat zaklene, je to zaklenjeno. Če se kljub nekajkratnim poskusom vozilo ne zaklene, je eden od preventivnih ukrepov še, da ga lastnik odpelje na drug parkirni prostor.

Za izvidnico običajno kurir

Na splošno tatvine vozil v Evropski uniji še vedno potekajo tako, da storilci ukradena vozila iz zahodnoevropskih držav prepeljejo v vzhodno Evropo ali še naprej proti vzhodu oziroma severovzhodu. Na zemljevidu tatov, specializiranih za krajo avtomobilske pločevine, je tudi Slovenija. Pomurje sicer nekoliko manj. »Pri nas storilci iščejo večinoma vozila srednjega cenovnega razreda. Večino teh vozil po tatvini razstavijo na rezervne dele, ki jih nato uporabijo za popravilo razbitih vozil. Manjši del vozil, gre za vozila višjega cenovnega razreda, ki jih ne razstavijo, pa po tatvini prepeljejo v tujino, najprej v nam bližnje vzhodne države in od tam proti vzhodu, pogosto iz Evrope. V večini primerov se za vozilo priredi dokumentacija ali se celo priredijo identifikacijske številke,« pojasni sogovornik iz kriminalističnih vrst. Z odpravo mejne kontrole na vzhodni in severni meji so se potrdile ocene o povečanem prometu ukradenih avtomobilov čez pokrajino ob reki Muri, ki je za kriminalne združbe po besedah Daniela Kleindiensta predvsem tranzitna regija. Vozila so najpogosteje ukradena v Italiji, kot kurirji pa jih prevažajo Romuni in Ukrajinci. »Pri tem so izjemno pretkani, saj pred ukradenim avtomobilom pošljejo v izvidnico drug avtomobil, ki preverja, ali so kje na poti policisti. Če so policisti v patrulji na avtocesti A5, kurir z ukradenim avtomobilom takoj zapusti to prometnico in se preusmeri drugam, tudi na lokalne ceste.«
Tudi nad traktorje
Pridaniči so našli nove tarče – traktorje in drugo kmetijsko mehanizacijo. Ker je malo verjetno, da bi na cestah potekala policijska kontrola kot pri avtomobilih, in ker vsem tovrstnim strojem ni treba opraviti tehničnega pregleda, so na trgu tudi ukradeni traktorji s prirejenimi številkami.
Nedavno sta dva kmetovalca iz Pomurja na Madžarskem kupila traktorja Deutz Fahr, vredna sto in osemdeset tisoč evrov. Stroja sta bila ukradena v Belgiji in v vzhodni sosedi prodana kot rabljena. Oba kupca je zamikala zelo ugodna cena, zato sta preprosto pozabila, da bi pred nakupom lahko preverila identifikacijske številke pri pooblaščenem trgovcu te znamke. Če bi to naredila, bi zlahka ugotovila, da traktorja s temi številkami uradno nikoli nista bila izdelana.

Kje sta avtobusa?

Murskosoboški policisti pa še vedno preiskujejo tudi tatvino dveh prestižnih turističnih avtobusov. Novembra 2013 so namreč tatovi ponoči izpred zdraviliškega kompleksa v Radencih odpeljali nemški turistični avtobus, za katerim do danes ni sledi. Maja 2014 se je zgodba ponovila na parkirišču Term Vivat. »Ker predkazenski postopek v tem primeru še poteka, več informacij za zdaj ni na voljo. Lahko pa povemo, da sodelujemo s tujimi varnostnimi organi,« pove kriminalistični inšpektor. Za krajama avtobusov naj bi stala dobro organizirana kriminalna združba z Balkana, posebej specializirana za kraje prestižnih prevoznih sredstev, celo tovornjakov, ki jih nato preproda kupcem, najpogosteje iz vzhodnoevropskih držav ali z Bližnjega vzhoda. Vsaj en avtobus je domnevno ukradla srbska kriminalna skupina, ki šteje dva ducata ljudi in se je do potankosti izurila v tatvinah avtobusov in tovornjakov. Kraje, ki jih opravljajo po Evropi, so največkrat naročene, kriminalci pa plen dostavljajo že znanim kupcem.
Kaj zdaj berejo drugi