vestnik

Kakšni vozniki so starejši?

Andrej Bedek, 12. 7. 2019
Črna kronika

Potem ko je nedavno 82-letnik izsilil prednost v križišču za Polano na cesti med Mursko Soboto in Gederovci ter povzročil silovito trčenje, v katerem so jo skupili trije ljudje, smo s Srečkom Šteinerjem iz Policijske uprave Murska Sobota in učiteljem varne vožnje Dušanom Pohovnikarjem iskali odgovore na vprašanje, kakšni vozniki so starejši.

V Pomurju ima vozniško dovoljenje 3971 moških, starih od 71 do 80 let, in 2485 žensk, starih od 71 do 80 let. Vozniško dovoljenje ima še 705 moških, starejših od 81 let, in 183 žensk, starejših od 81 let. »Prevozno sredstvo je pripomoček, s katerim starejši ljudje premagujejo osamljenost. Izguba avtomobila pomeni izgubo mobilnosti, ki omogoča stike z okoljem. Če morajo starejše osebe oddati vozniško dovoljenje, je še posebej velika sprememba za tiste, ki živijo na podeželju, saj so razdalje večje, prometne povezave pa manj pogoste,« ugotavlja Pohovnikar, zakaj starostniki kljub letom radi sedejo za volan avtomobila.
Ko starejši tega ne zmorejo ali ne smejo več, pove učitelj varne vožnje, jim preostane le še javni prevoz ali odvisnost od sorodnikov, to pa za mnoge lahko pomeni hudo oviro. Vozniki, ki dopolnijo 80 let, morajo za podaljšanje vozniškega dovoljenja predložiti zdravniško spričevalo. V spričevalu morajo biti zapisane psihofizične sposobnosti voznika in določen datum naslednjega zdravniškega pregleda. Zdravnik lahko ob pregledu zahteva dodatne preiskave in tudi praktični preizkus vožnje. Na podlagi rezultatov dodatnih preiskav in praktičnega preizkusa nato zdravnik izda spričevalo. Dovoljenje se podaljša za največ pet let, lahko pa tudi za krajše časovno obdobje, kar je določeno v zdravniškem spričevalu.

Slabše vidijo in slišijo

Po Šteinerjevih podatkih so bili od leta 2015 do konca junija letos starejši ljudje – po policijski statistiki gre za udeležence v cestnem prometu, stare nad 64 let – v Pomurju udeleženi v 897 prometnih nesrečah, od tega so jih 502 povzročili sami. Starostniki največ nesreč povzročijo zaradi nepravilnega zavijanja, predvsem v levo s prednostnih cest, razvrščanja, neupoštevanja prednosti in vožnje ob rdeči luči na semaforju. »Gre za povsem druge vzroke kot pri mladih voznikih, kjer so v ospredju vožnja pod vplivom alkohola, prevelika ali neprilagojena hitrost in nepravilna stran vožnje,« pojasni inšpektor za področje cestnega prometa in doda, da so vzroki za nesreče pri starejših voznikih precej predvidljivi, saj starejši nimajo več hitrih refleksov, slabše vidijo in slišijo in predvsem manj pogosto vozijo. Dušan Pohovnikar pri tem opozarja, da težave lahko nastanejo pri tistih voznikih, ki se poslabšanih sposobnosti za vožnjo ne zavedajo ali jih ignorirajo. »Starostnike moramo obravnavati kot vse udeležence v cestnem prometu, kot morebitne žrtve in ne kot morebitne kršilce cestnoprometnih predpisov,« pristavi inšpektor, ki je izračunal, da je treba za ohranitev vozniške kondicije letno prevoziti najmanj štiri tisoč kilometrov.

Izogniti se neugodnim razmeram

Če se želijo starejši ljudje obvarovati nesreče, se je bolje izogniti neugodnim prometnim razmeram, kot so vožnja ponoči, v dežju in megli ter v prometnih konicah. Starejši najpogosteje zakrivijo nesreče, ker ne preverijo dovolj dobro, ali z njihove leve in desne strani prihaja avtomobil. Z leti namreč peša vid, zato se oži vidno polje. Če razpremo roke in z očesom vidimo palce, ne da bi nam bilo treba obrniti glavo, vidimo še v redu. Starejšim zato Srečko Šteiner svetuje, da za volanom obrnejo glavo v levo in desno. Težava pa je tudi kratkotrajen spomin – pogledamo levo, vidimo avtomobil. Pogledamo desno, avtomobila ni, nato speljemo in nesreča je tu. Vmes smo namreč že pozabili, da je bil avtomobil na naši levi.
Rdeč trikotnik prepoveduje vožnjo
Zdravila in alkohol ne sodijo za volan. Dokler se med terapijo ne navadimo na zdravila, ni priporočljivo voziti. Še posebej to velja, če jemljemo uspavala. Včasih vzamemo dve tableti, da lažje zaspimo, vendar ti tableti na človeka vplivata tudi po osmih urah spanja. Prav tako je zelo nevarna kombinacija zdravil, zato je treba upoštevati nasvete zdravnikov in farmacevtov. Za volan nikakor ne smemo, če smo zaspani, utrujeni, če nas muči vrtoglavica, če smo nemirni in agresivni. In še: če ima zdravilo na škatlici narisan rdeč trikotnik, je med jemanjem zdravila vožnja prepovedana. S staranjem sta najbolj na udaru vid in sluh, skoraj ključna elementa za vožnjo v prometu, zato naj bi bili obiski pri zdravnikih pogostejši.

Starejši vozniki sicer po navadi spoštujejo prometne predpise in druge udeležence v prometu, le redki vozniki presežejo dovoljeno hitrost. Šteiner ugotavlja, da starejši niso najnevarnejša kategorija v cestnem prometu, čemur pritrjujejo tudi statistični podatki. V povprečju na leto namreč zakrivijo le dober odstotek vseh prometnih prekrškov. »Ko ste na cesti, je nujno, da opazujete dogajanje pred seboj. Voznik je v avtu, da vozi avto, ne da avto vozi njega. Poznati morate sebe, vozilo in cesto. Voznik, ki vam pelje naproti, mora prav tako ravnati partnersko. Torej mora predvidevati, kaj nameravate vi storiti. Ni težava, če hitro peljemo, težava je, kako varno ustaviti,« starostnikom še svetuje Pohovnikar. V prometu je odločilna vsaka malenkost, pa sta se za konec strinjala oba sogovornika.