vestnik

(Tovor v vozilu) Leteča ponev razbije glavo

ABE, 26. 8. 2020
Nataša Juhnov
Napačno naložen tovor je pogosto pri tujih prevoznikih na pomurski avtocesti.
Črna kronika

Nepravilno pritrjen tovor v prtljažniku avtomobila je lahko smrtno nevaren.

Varnostni test Avto-moto zveze Slovenije (AMZS) je pokazal, da lahko težki paketi pohištva, ki so brez premisleka nametani v vozilo, ob nesreči ali že samo ob zaviranju lomijo naslonjala, razrahljajo vpetje sedeža in povzročijo usodne poškodbe glave in vratu tako voznika kot sopotnika. »Pri večini do strehe naloženih avtomobilov skoraj ni primera, da bi lahko tovor vsaj za silo označili kot varno naloženo prtljago. Vrata omare ali celo steklene vitrine so postavljene daleč naprej, v bližino glave sovoznika, potniki na nogah držijo keramični kopalniški lijak. Vse, kar smo opazili, daje vedeti, da ljudje zelo podcenjujejo nevarnost, ki v takih primerih preži na njih,« o napakah, ki jih naredijo vozniki, ko v jeklenih konjičkih prevažajo napačno naložen tovor, pravi Jure Gregorčič iz Motorevije AMZS, v kateri je AMZS objavila varnostni test prevoza pohištva.

dolinsko, avtocesta, tovornjaki, koronavirus, nadzor-prometa
Nataša Juhnov
Napačno naložen tovor je pogosto pri tujih prevoznikih na pomurski avtocesti.


Osnovni cilj testa je bil pokazati, kakšne posledice lahko ima nepravilno naložen in nezavarovan tovor že pri razmeroma majhni hitrosti. Varnostni trk so opravili z dvema identičnima srednje velikima družinskima karavanoma, golfoma pete generacije. V enega so 145 kilogramov paketov pohištva in opreme za dom naložili pravilno in jih pritrdili, v drugega enak tovor nepravilno brez ustreznega pritrjevanja. »Oba golfa smo s hitrostjo 45 kilometrov na uro čelno, s celotno površino prednjega dela, zaleteli v steno,« je Gregorčič opisal preizkusni trk.

Preizkusni trk je dokazal, da premišljeno zložen in ustrezno pritrjen tovor ni povzročil nevarnosti za voznika in sovoznika, saj noben predmet ni poletel proti prednjemu delu kabine. Kljub ogromni obremenitvi je močan jermen, ki je bil zapet po celotni dolžini tovora in dodatno vpet v sidrišči naslonjala zadnje klopi, prenesel sile in tovor obdržal na mestu. Preizkusni lutki sta zaradi učinkovito zavarovanega tovora nesrečo prestali brez tveganja za hujše poškodbe.

i153651
AMZS
Za večino je glavni izziv transporta končan, ko jim na parkirišču uspe zapreti prtljažnik.


Preizkusni trk golfa, v katerega je bil tovor naložen brez pravilne razporeditve glede na velikost in maso ter nepritrjen, pa je dokazal, da bi morebitna nesreča na poti od trgovine proti domu povzročila pravo razdejanje s hudimi poškodbami. Že samo ponev, ki ni bila primerno zavarovana, je na lutki povzročila potencialno usodno poškodbo. »Pri čelnem trčenju morajo trakovi, ki držijo 145-kilogramski tovor, zdržati silo, primerljivo z maso sedmih ton. Nezavarovan tovor se ob takem pojemku prosto giblje po kabini in povzroči hud nalet znotraj potniške kabine. Kos pohištva, ki zadene potnika pri trku s hitrostjo 45 kilometrov na uro, povzroči hude poškodbe. Za lažjo predstavo: v telo udari s tako silo, kot bi padli z osmih metrov višine na betonska tla,« je Gregorčič ponazoril rezultate testa.

Kako naložiti tovor?
AMZS je pripravila nasvete za voznike, kako v avtomobilu pravilno prevažati tovor. Varno nalaganje tovora zahteva premislek in dobro izvedbo. Po idealnem scenariju morajo biti vsi večji in težji predmeti položeni na dno prtljažnika in nikakor ne smejo segati čez naslonjala prednjih sedežev. Manjše ali mehkejše predmete položimo v prostor za noge. Če tam ni prostora, drobne predmete zložimo v trde plastične škatle in te dodatno pritrdimo s trakovi, da preprečimo, da bi drobnarije ali celo steklovina ob trku letele po kabini. Prostor med različno velikimi kosi pohištva pa lahko zapolnimo z odejami in manjšimi predmeti, ki jih potem skupaj s pohištvom spnemo z zateznim trakom in dodatno zavarujemo z zaščitno mrežo. 

tovor promet
Kaj zdaj berejo drugi