vestnik

Claude Weber in Goran Grgič: Marsikdaj zadnji polet premeša karte

Rok Šavel, 4. 7. 2022
ROTO Balon klub
V zraku bo naenkrat več kot 150 balonov, v šestih tekmovalnih dneh pa se bo pomerilo 105 tekmovalnih balonarskih ekip iz 33 držav. Foto ROTO Balon klub
Šport

Najboljši balonarji na svetu se bodo v Murski Soboti merili za laskavi naslov svetovnega prvaka, a pot do tja ne bo lahka

Murska Sobota bo med 16. in 23. septembrom prizorišče največje športnoletalske prireditve v Sloveniji – svetovnega prvenstva v letenju s toplozračnimi baloni. V zraku bomo tako lahko naenkrat občudovali več kot 150 balonov, v šestih tekmovalnih dneh pa se bo pomerilo 105 tekmovalnih balonarskih ekip iz 33 držav. Poleg izjemnih prizorov za obiskovalce pripravljajo tudi bogat spremljevalni program, saj bodo na voljo komercialni poleti za vse, ki bi v času prvenstva želeli poleteti z balonom. Tako to ne bo samo dogodek za tekmovalce najvišjega ranga, ampak pravi balonarski spektakel, ki bo obogatil turistično ponudbo Pomurja.

balonarstvo
ROTO Balon klub
Balonarstvo je vizualno lep šport, a velika večina ljudi se ne zaveda, da je pri tekmovanju z baloni veliko pravil in dejavnikov, na katere morajo biti piloti pozorni in jih upoštevati. Foto ROTO Balon klub

Tekmovanje organizira domači ROTO balon klub v sodelovanju s partnerji: FAI – svetovno letalsko zvezo, Mestno občino Murska Sobota, Letalsko zvezo Slovenije in Aeroklubom Murska Sobota, potekalo pa bo v skladu s standardnimi pravili Mednarodne letalske zveze (FAI). Ta določajo naloge, v katerih se pomerijo piloti, in pravila, na podlagi katerih je na koncu tekmovanja izbran pilot zmagovalec. Vsak dan se načrtujeta dva poleta, eden zjutraj in eden zvečer, vsak polet pa lahko zajema več različnih nalog, ki so opredeljene tik pred začetkom poleta, ko so znane vremenske razmere. Cilj tekmovalnih poletov ni doseganje najboljšega časa, razdalje ali višine kot pri drugih športih. Tekmovanje od pilotov zahteva, da uporabijo svoje znanje pri upravljanju balona nad določenim območjem. Naloge vključujejo cilje, tarče, področja za točkovanje, časovne in prostorske omejitve, ki jih mora pilot upoštevati, da dokaže svoje sposobnosti načrtovanja letenja, predvidevanja in upravljanja balona v danih vremenskih razmerah. Tekmovanje je pravzaprav strateška igra, v kateri tekmovalci kombinirajo več komponent, kar zahteva precej taktičnih znanj. Ta del prihajajočega prvenstva sta nam predstavila direktor tekmovanja Claude Weber iz Luksemburga in njegov namestnik Goran Grgič.

goran-grgič, balonarsko-prvenstvo
Osebni arhiv
Direktor tekmovanja Claude Weber ima za sabo že številne izkušnje z velikih balonarskih tekmovanj, zato verjame, da bo tudi svetovno prvenstvo v Murski Soboti uspešno izvedeno. Foto Osebni arhiv


Ste direktor tekmovanja 24. svetovnega prvenstva v toplozračnih balonih, ki bo na sporedu v Murski Soboti. Kakšne so vaše zadolžitve?

»Kot vodja prireditve sem odgovoren za organizacijo tekmovalnega dela dogodka. Z ekipo, ki šteje približno 40 tekmovalnih uradnikov, bomo pilotom zadali zahtevne naloge, merili bomo padle markerje, ugotavljali rezultate z GPS in po potrebi nalagali kazni za kršitve pravil. Moja osebna vloga je med drugim ustvarjanje nalog za vsak polet in vodenje sestankov pred vsakokratnim poletom, na katerih bodo piloti vsak dan obveščeni o vseh podrobnostih leta.«

Izkušnje z velikih balonarskih tekmovanj že imate. Kaj pa pričakujete od prvenstva v Murski Soboti, boste imeli težko delo?

»Zelo sem srečen, da bom že drugič vodil svetovno prvenstvo FAI. S svojimi izkušnjami pri vodenju številnih državnih prvenstev, dveh evropskih prvenstev in enega tekmovanja na svetovnih letalskih igrah bom dal vse od sebe, da bo svetovno prvenstvo v Murski Soboti uspelo. Priprave na prvenstvo se začnejo mnogo let pred dogodkom. Zelo motivirana organizacijska ekipa v Murski Soboti se je zelo potrudila, da bo dogodek odlično uspel. Pozorno sem spremljal priprave in zdaj sem prepričan, da bo moje delo veliko lažje, saj je veliko podrobnosti že postavljenih, usklajenih in pripravljenih pred začetkom prvenstva v septembru.«

Ali so vsa tekmovalna mesta že zasedena in kako natančno poteka postopek kvalifikacij in povabil?

»Postopek povabil za pilote je zaključen. Po dveh krogih vabil smo povabili več kot 100 najboljših pilotov iz vsega sveta. Nominacije temeljijo na lestvicah vsake posamezne države in na lestvicah držav s prejšnjega svetovnega prvenstva.«

Kako ocenjujete razvoj balonarstva v Sloveniji, če ga primerjate z balonarstvom v Luksemburgu, od koder prihajate?

»Na svoj prvi polet v Slovenijo sem bil povabljen pred natanko dvajsetimi leti. Od takrat sem lahko opravil še nekaj poletov in zmeraj mi je bilo v veliko veselje leteti z majhno skupnostjo balonarskih navdušencev. Ta duh in motivacija sta zelo podobna majhni skupnosti balonarjev v Luksemburgu. Slovenija je gotovo velika balonarska država, dobro poznana in zelo cenjena v mednarodnem balonarskem svetu.«

goran-grgič, balonarsko-prvenstvo
Osebni arhiv
Namestnik direktorja Goran Grgič pravi, da je v prvi vrsti vsem pilotom glavni moto druženje in spoznavanje novih dežel. Foto Osebni arhiv


Nam lahko na preprost način opišete nekaj najpogostejših nalog, kot je denimo lov na lisico, ki jih bodo opravljali piloti na prihajajočem svetovnem prvenstvu?

»Lisica je pravzaprav balon, ki ga ne upravlja tekmovalec, lovski psi pa so vsi tekmovalci. Običajno lisica poleti nekaj minut pred tekmovalci, ob tem pa direktor tekmovanja omeji čas njenega letenja. Na mestu pristanka lisice se nato razprostre tarča, ki jo morajo tekmovalci z metom markerja zadeti. Rezultat naloge je razdalja med markerjem in ciljem. Najboljši je tisti, ki je marker vrgel oziroma označil čim bližje tarči. Seveda pa to ni edina naloga na tekmovanju. Tekmovalni polet je sestavljen iz več nalog, za vsako posebej se mora pilot pripraviti in ustrezno načrtovati polet. Lahko se namreč zgodi, da zaradi neustreznega načrtovanja pilot ne more izvesti vseh nalog.«

Kako pa poteka točkovanje, kako torej pride pilot do naslova svetovnega prvaka? So ti dvoboji običajno tesni ali se neredko zgodi, da je že pred zadnjimi tekmovalnimi poleti jasno, kdo bo končni zmagovalec?

»Marsikdaj je tako, da lahko zadnji polet še pošteno premeša vrstni red v skupnem točkovanju. Zmagovalec vsake naloge na tekmovanju dobi 1000 točk, preostali pa manj, sorazmerno s svojim dosežkom. Pomembno je, da piloti ne stremijo k cilju doseči čim več točk pri eni sami nalogi, temveč da skušajo doseči čim boljši rezultat pri vseh nalogah. To pa zahteva od pilotov in ekip dobro taktiko, prilagajanje in sposobnosti predvidevanja. Zmagovalec tekmovanja je pilot, ki med tekmovanjem nabere največ točk.«

Lahko napoveste, kdo so favoriti prvenstva v Murski Soboti?

»Tega si ne upam napovedati, saj je bilo zadnje svetovno prvenstvo leta 2018.«

Kaj se zgodi, če pilot prekrši tekmovalni pravilnik? Je nevarnost diskvalifikacije velika?

»Možnost diskvalifikacije je minimalna, je pa že za vsak najmanjši prekršek oziroma nespoštovanje zapisanih pravil predvidena kazen z negativnimi točkami.«

balonarstvo
ROTO Balon klub
Murska Sobota bo septembra prizorišče največje športnoletalske prireditve v Sloveniji. Foto ROTO Balon klub


Kakšna znanja mora imeti tekmovalni pilot in kakšni so pogoji za sodelovanje na tekmovanju?

»Pilot lahko doseže dobre rezultate pri tekmovalnih nalogah z ustrezno kombinacijo načrtovanja poleta, sem sodi predvsem izbor primernega vzletnega mesta, pri čemer se zanaša na podatke o smereh vetra na različnih nadmorskih višinah, taktike pri izbiri in določanju ciljev, dobrega upravljanja balona in ščepca tekmovalne sreče. Tekmovalec je lahko pilot balona z veljavno licenco, zdravniškim pregledom in ob pogoju, da ima opravljenih 50 samostojnih ur letenja. Na državnih prvenstvih tekmovalec zastopa svoj klub, na mednarodnih pa svojo državo.«

Kakšna pa je razlika med fiesta piloti in tekmovalnimi piloti?

»Marsikdaj je tako, da so na fiesti piloti, ki niso bili izbrani v državno reprezentanco. Seveda na fiesti ne manjkajo tudi reklamni baloni posebnih oblik. Tudi letos jih bomo kar nekaj videli v Murski Soboti. Je pa zagotovo vsem pilotom glavno vodilo druženje in spoznavanje novih dežel.«