vestnik

O družbi kritično in resno, o minevanju in smrti subtilno

A. Nana Rituper Rodež, 26. 10. 2019
Dokumentacija Galerija Božidar Jakac
Matjaž Geder: Domotožje (očetu Eriku), monoprint, 2019, dokumentacija Galerije Božidarja Jakca.
Aktualno

Večplastna dela, ki jih ne moremo razumeti na prvo žogo – Odpirajo vrata v umetnikov osebni svet

V Lamutovem likovnem salonu Galerije Božidarja Jakca v Kostanjevici na Krki je do decembra na ogled razstava Na krilih grafika Matjaža Gederja. Razstavo najnovejših grafik, ki so nastale v zadnjih dveh letih v tehniki monoprinta, ter umetnika in njegov kritični, osebni in iskreni pogled na družbo je predstavila kustosinja razstave Kristina T. Simončič, tudi avtorica zapisa Leteti preblizu sonca.

»Gederjevih grafik ne moremo povsem razumeti na prvo žogo, ampak šele ko si jih ogledamo skozi njihovo večplastnost,« pravi Simončičeva.  Nadaljuje, da šele ko se poglobimo v likovno polje, lahko v sozvočju s simbolnimi pomeni uporabljenih barv ali njihove odsotnosti in naslovi del počasi odgrinjamo plasti, ki bodisi rušijo bodisi gradijo in vzpostavljajo nove pomenske premene ter s tem odpirajo vrata v umetnikov osebni svet. V njegovih delih vidimo, da ga zanimajo sodobne družbene teme in krize današnjega časa, v nekaterih delih odpira vprašanja o sistemih v družbi, posameznikovem uporu in iskanju mej ter željo po svobodi, kar poveže z dobo odraščanja in motivi iz učilnic.

Na razstavi so tudi tri manjše grafike Nadzor, Dež tablet in Let!, na katerih so upodobljeni odtisi papirnatih letal in odtisi embalaže pomirjeval in tablet proti tesnobi. »Letala so kot grožnja, kot bombniki, ki imajo nadzor nad življenjem in smrtjo, tablete in odtisi ovojev tablet, ki se pogosto pojavljajo na njegovih delih, ponazarjajo epidemijo zlorab psihofarmakoloških sredstev za lajšanje bolečin bolnega uma in skeleče duše v tem svetu brezperspektivnosti, zatohlosti, instant odnosov in omejujočih družbenih norm.« Dejstvo je, da jih danes za »normalno funkcioniranje v disfunkcionalnem svetu« ne potrebuje le vedno več odraslih, ampak tudi vedno več mladih.

Njegova papirnata letala na razstavi izstopijo tudi iz grafik in se v prostem letu ustavijo v levem kotu pod stropom razstavišča, simbolno je bil ta kot nad jedilno mizo v slovenskih hišah, tako Simončičeva, posvečen Bogu. Z ovoji tablet pa so potiskana tudi letala.

Tudi v delih Domotožje (očetu Eriku) in Slovo zaslutimo odtise papirnatih letal, ki umetnika spominjajo na obrazni profil očeta. V obeh delih in delih, ki so nastala v zadnjem obdobju, je veliko simbolike, povezane z minevanjem in smrtjo, hkrati pa tudi simbolov za domačnost, toplino in varno zavetje doma. »Če Geder na grafikah s šolsko tematiko nastopa v vlogi učitelja, v delih, posvečenih očetu, to sta Domotožje in Slovo, nastopi v vlogi sina. Kot je oče prenašal znanje nanj, umetnik v vlogi učitelja prenaša znanje učencem, v vlogi očeta pa tudi svoji hčerki, ki ji je posvečena grafika Na kolo (Varstvo).« Zapiše pa še, da na njej najdemo barvne odtise otroških rok ter bele odtise rok umetnika, ki kot angelska krila objemajo silhueto hčerke na kolesu in ji dajejo varno zavetje na njeni poti vzponov in padcev v življenju.

Matjaž Geder nam s svojimi grafikami razkriva tudi to, da živimo v svetu stopljenih in zlomljenih peruti, kjer vsak človek zavedno ali nezavedno igra vloge v različnih družbenih sistemih ter kjer je tisto, kar šteje, večinoma le še površinski lesk predstav, sklene predstavitev Simončičeva.

grafika matjaž-geder