vestnik

Sobočanka izdeluje konopljino perilo, ki je prijazno za okolje in uporabnika

Ines Baler, 4. 5. 2021
Osebni arhiv
Tjaša Gazdag je navdušenje nad šivanjem dobila od mame Judit Kaszas. Ta ji je nekoč šivala plesne kostume, Gazdagova pa sedaj šiva perilo iz konopljinega blaga.
Aktualno

Tjaša Gazdag iz Murske Sobote je nekaj časa raziskovala skrivnosti hitre mode ter njen vpliv na okolje in ljudi v tej industriji. Za lastne potrebe si je zaželela lepo oblikovano in udobno spodnje perilo iz naravnih materialov, a kar je našla v trgovini, je ni prepričalo.

»Pred skoraj dvema letoma sem dobila idejo, da bi spodnje perilo sešila sama,« strne začetke in doda, da je navdušenje za šivanje dobila od mame. Ta ji je v času, ko se je ukvarjala s plesom, šivala plesne kostume. »Najino sodelovanje mi je bilo vedno všeč. Jaz sem narisala ideje, mama pa jih je spravila v realnost. Tudi sama sem se preizkusila v šivanju kostumov, bolj resno pa sem začela delati s spodnjim perilom.« Sprva je nameravala perilo izdelovati le zase, na internetu je raziskovala okolju prijazne materiale in se seznanila s pomeni certifikatov. »Ko sem naletela na konopljino blago, sem bila skoraj prepričana, da je to prava izbira. Naročila sem nekaj vzorcev, sešila prototipe in hitro ugotovila, da je to bolje, kot sem si predstavljala.« V prvem letu ustvarjanja je razvila tri kroje v različnih velikostih. Na začetku je šivala po meri in tudi sedaj, ko razvija nov kroj, najraje ubere to pot. »Najprej zase, nato za mamo ali prijateljice, da lahko izdelek pripravim za različne številke in različne tipe postav,« pristavi. 

friendly underwear, konopljino perilo
Osebni arhiv
Friendly underwear.

Diplomirala je iz študijskega programa velnes, z zanimanjem za tradicionalno medicino, predvsem ajurvedo. Prav študij ji je odprl pogled za bolj holističen način življenja in pomen trajnosti. Želela je, da ima blago za izdelke, pod katere se podpiše, certifikat GOTS, kar pomeni, da je organsko, celoten proces proizvodnje pa poteka brez izkoriščanja ljudi ali okolja. Gazdagova meni, da se ljudje ne zavedamo, kakšno moč imamo, saj lahko že majhne poteze privedejo do velikih korakov. Sama možnost za spremembe vidi na različnih področjih. Navede neuporabo plastičnih vrečk, izbiro lokalne hrane, sezonskega sadja in zelenjave, predvsem pa dajanje prednosti kakovosti pred kvantiteto. »Ena prvih stvari, ki sem se jih začela zavedati, je uporaba plastike. Nato tudi vpliv prehrane, različnih industrij na okolje in živali, pa tudi vpliv hitre mode. Nekje sem zasledila stavek 'We vote with our dollar' oziroma glasujemo s svojim denarjem. To, kar kupujemo, podpiramo, in s tem sem kot potrošnik videla moč podpiranja tega, kar je skladno z mojimi vrednotami, in prispevanja k svetu, v katerem želim živeti,« pojasni. 

Številne prednosti
Izdelke je začela prodajati lani in v tem času dobila več kot zadovoljne odzive strank. Dobro so se odzvale tako na material, oblike kot tudi na postopek in vrednote blagovne znamke. »Vedno sem imela rada oblačila, v katerih sem se počutila dobro in z njimi lahko izražala del sebe. Šivanje pa je postalo moja dejavnost, s tem ko sem začela ustvarjati spodnje perilo in začutila, da bi to delila tudi z drugimi ljudmi.« Pove še, da zgodovina konopljinega blaga sega deset tisoč let v preteklost. »Konoplja je zelo prijazna do okolja, za svojo rast ne potrebuje pesticidov in zelo malo vode. Hkrati je idealna za kolobarjenje, ker obogati tla, preprečuje erozijo in odstranjuje toksine. Blago se lahko kombinira na primer z bombažem, svilo, bambusom ali elastanom, kar ponuja širok nabor pletenin za različno uporabo.« Tjaša Gazdag še doda, da je konopljino blago eno najbolj trpežnih vlaken, kar daje končnim izdelkom v primerjavi z drugimi materiali daljšo življenjsko dobo. Kot prednosti omeni še zračnost, antibakterijskost in termodinamičnost. Vzdržuje pa se podobno kot bombažno spodnje perilo.

friendly underwear, konopljino blago
Osebni arhiv
V prvem letu ustvarjanja je Sobočanka razvila tri kroje, konopljino blago pa ima po njenem mnenju številne pozitivne lastnosti.

Svoje perilo priporoča za resnično trajnostno spremembo v svetu mode. Pravi, da lahko skupaj ustvarjamo svet, v katerem živimo, skrbimo zase z ljubeznijo in nato širimo to energijo v okolje. Za samostojno pot se je odločila tudi z željo po zmanjšanju onesnaževanja in uporabe kemikalij. Ve, da je družba potrošniško naravnana, modna industrija pa z izkoriščanjem delavcev in nekakovostnimi materiali po nizki ceni ponuja vedno nova oblačila in nas s spreminjanjem trendov vedno znova sili v nakupe. »Tudi sama sem rada nakupovala nova oblačila in stara zavrgla veliko prej, kot so odslužila. Zdaj svoja oblačila bolj cenim. Česar ne nosim, ne zavržem, ampak podarim ali prihranim za izmenjavo oblačil, in tako vseeno spreminjam in nadgrajujem garderobo.«

friendly-underwear, konopljino-perilo
Osebni arhiv
»Vedno sem imela rada oblačila, v katerih sem se počutila dobro in z njimi lahko izražala del sebe. Šivanje pa je postalo moja dejavnost, s tem ko sem začela ustvarjati spodnje perilo in začutila, da bi to delila tudi z drugimi ljudmi,« pravi Tjaša Gazdag.

Dodala bo lanene izdelke
Trenutno se ukvarja s poletno kolekcijo, v katero bo vključila tudi lanene izdelke. Je namreč v procesu širjenja blagovne znamke in se je odločila povezati s tkalci lanenega blaga. Njeno perilo za zdaj še nosi ime Friendly Underwear, kar ponazarja, da je prijazno do okolja, ljudi in končnega uporabnika. S preobrazbo pa se bo spremenilo v Friendly Revolution (prijazna revolucija). Z mamo Judit Kaszas si delo delita spontano. Mama ima redno službo, zato se vključuje toliko, kolikor ji čas dopušča. »Moja želja pa je, da bi jo zaposlila kot šiviljo in s širjenjem ponudila nova delovna mesta za celotno in pozitivno spremembo na trgu,« Tjaša Gazdag razkrije enega od načrtov. 

friendly-underwear, konopljino-perilo
Osebni arhiv
V poletni kolekciji bo tudi laneno krilo.

Perilo nastaja v majhnih, omejenih kolekcijah, saj je prepričana, da če ima enak kos oblačila zelo malo ljudi, ga naredi bolj posebnega. Sedaj čaka, da bo spet prišla možnost za naročilo blaga, ki ga dobi iz Anglije. V izdelavi je tudi spletna trgovina, kjer bo ponujala izdelke. Prodaja je prej tekla prek družbenih omrežij, stranke so bile v prvih mesecih predvsem iz Slovenije, interes pa se je medtem razširil tudi v druge evropske države.